Gillar du uppmärksamhet? Skaffa dig då en skär muskelbil. När jag en solig vårkväll är ute och gör södra Stockholm osäkert i sällskap av en Dodge Challenger och dennes ägare är intresset för den rosa bilen omåttligt. Aldrig någonsin tidigare har jag varit med om att en muskelbil rönt så stort engagemang, och det hos så väl män som kvinnor.

– Färgen heter “Panther pink”, berättar bilens husse Karl-Erik Ångman, av vännerna kort och gott kallad Kalle.

Intensiv är bara förnamnet, inte helt olikt Peter Sellers rollkaraktär från Rosa Pantern-filmerna. Men där Rosa Pantern är sjukt osmidig så är Kalles Challenger smäcker. Därtill växer färgen hela tiden, och jag gillar den ju mer jag betraktar bilen. Särskilt när solen lägger sig över Stockholm. Då går lacken från att vara genomträngande till bli mustig. Från snudd på skrikig till fräsch färgbomb.

– Challenger T/A är ju inte direkt vanliga och särskilt inte med den här färgen. Men min Dodge från 1970 är ingen originalbil, utan en kombination av massor av olika balla saker från muskelbilseran, fortsätter han.

Det är alltså fel att kalla bilen T/A-klon och helt rätt att kalla fordonet för en hyllning till så väl muskelbilar som  Challenger T/A. En rejält häftig sådan.

Eller vad sägs om Kalles krispiga drivlinerecept: Chrysler-V8 om 440 kubiktum med 526 hästkrafter/5400 varv och 727 Newtonmeter/4600 varv (bänkad av Mopargurun Jari Konola). 727-låda med manuellt ventilhus skickar krafterna nerför kardanstången och så grädden på moset, pricken över i:et, kronan på verket: Den klassiska Dana 60-bakaxeln med 4.10:1-utväxling och drivaxlar med 35 splines.

Bara att gasa utan att behöva oroa sig för kugghjulssallad.

Men hur började då historien om Challengern i Sverige?! Jo, bilen importerades till vårt land i början av 90-talet och stannade först några år i Brunflo för att sedan hamna i Svanabyn och så slutligen Stockholm.

För Kalles del gjorde Challengern entré i hans liv som påbörjat “Super Stock”-bygge och köptes hösten 2010, då som naket chassi utan motor och drivlina. Men i gott skick samt försedd med SBF-godkänd bur.

– Jag diskuterade det kommande bilköpet en hel del med min vän Jan “Wicke” Wikström i Svanabyn. Detta eftersom han har en bra näsa för var alla Moparmuskelbilar mellan Dalälven och Treriksröset befinner sig. Wicke är lite av Chryslerbaronen i Norrland.

Egentligen var jag intresserad av en B-body, men Wicke ringde i slutet av sommaren 2010 och sade att hans påbörjade Challenger-projekt aldrig skulle kunna slutföras inom rimlig tid på grund av olika orsaker och jag sade att det kunde vara intressant. Och mycket riktigt så var Challengern högintressant, så jag köpte den, säger Kalle.

Då Kalle tidigare ägt en Plymouth Duster från 1970 som han hade sköna motorplaner för (bland annat skruvkompressor), hade han införskaffat delarna till en komplett motor med klös. En potent V8:a lämplig att stoppa i Challengern.

För att se till att Challengern stannar kvar på asfalten med den vassa motor så har framvagnen helrenoverats med nya bussningar och stötdämpare, samt försetts med de näst hårdaste torsionsstavar som finns till E-body.

När det så var dags att se över bakaxeln så började orosmolnen att hopa sig. De skingrades dock efter en stund.

– Jag letade efter en Dana 60-bakaxel, men tyckte att man fick betala mycket för skräp här hemma, som sedan ändå måste renoveras. Jag fick tag på en farbror som heter Greg Sandford i USA i början av 2011. Han säljer en del Danaprylar på Ebay och vi påbörjade en mejlkonversation som slutade i att jag beställde en axel av honom. Han byggde en helrenoverad Dana 60 med nytt hus, ringar, lager, pinjong och så vidare. Inklusive frakt till Sverige blev prislappen den samma som vad en dålig och begagnat Dana 60-axel kostar hemma, säger Kalle förnöjt.

Han tillägger att bakaxeln är kortad enligt B-bodyns mått och cirka 2 tum smalare än E-body för att få plats med bredare fälgar.

– Däckvalet var länge en beslutsångestfråga, för jag ville ha lite NASCAR-stuk på bilen men samtidigt inte helt banracinginfluerad. Till slut valde jag breddade plåtisar: 63 Series O.E. Chrysler wheels med retrostuk. Det blev mycket bra grepp med Mickey Thompson Sportsman S/T radial-däck fram och ET Street radial-däck bak, säger Kalle.

Han lägger till att han hittade Dodge original “Dog dish”-kapslar i hyfsat skick, och att anser att looken blev ganska ok på plåtfälgarna.

Den här sommaren – år 2013 – är Kalles första riktiga körsäsong med Challenger efter att bygget blivit “klart” (alla vet att en bil aldrig är klar, men det är en annan historia). Förra sommaren innebar lite

– Jag hade Poly V-ribbrem till generator och vattenpump, men när jag var på väg hem från en bilträff norr om Stockholm i slutet av förra sommaren så stormkokade plötsligt motorn. Jag öppnade motorhuven och där hängde remmen som kokt spaghetti. Det blev en del tankeverksamhet – en ny rem var inte att tänka på att få tag på där och då – innan jag bestämde mig för att prova att dra ihop ett antal buntband som en provisorisk rem mellan vevaxel och vattenpump. Fick dra ihop flera “småremmar” bredvid varandra, och linda eltejp runt dem. Och dra på trissor, det fungerade i ett antal mil. Utan generator blev det dock ett stopp till på vägen… Idag kör jag elektrisk vattenpump, skrattar Kalle.

Under vinter som gick hann Kalle med en del mekande. Bland annat att bygga ett tre tum tjockt avgassystem (detta liggandes under bilen, stenhårt!), flytta batteriet till bagageluckan, byta elsystem, installera lustgassystem och montera traction bars från Calvert Racing.

Till vintern som kommer stundar ännu mer trixande för att göra “Challen” ännu hårdare och vassare. Det inbegriper bland annat skivbromsar runt om och skruvkompressor från HPS Superchargers.

Det här är alltså inte det sista du kommer att få se av Kalles Challenger. Men det är främst genom framrutan och inte bakspegeln som du kommer att betrakta bilen…

Faktaruta: Barbapapa enligt Mopar

1969 lanserade Chrysler en hel rad helgalna färgval för sina muskelbilskunder. Dessa gick under namnet “High Impact Paint” (HIP). Här är kulörernas namn och år de fanns tillgängliga.

Dodge / Plymouth / År

  • Panther Pink / Moulin Rouge / 1970
  • Top Banana / Lemon Twist / 1970-1973
  • Citron Yella / Curious Yellow / 1971
  • Plum Crazy / In-Violet / 1970-1971
  • Bright Green / Rallye Green / 1969
  • Sublime / Lime Light / 1970
  • Green Go / Sassy Grass / 1970-1971
  • Go Mango / Vitamin C / 1969-1970
  • Butterscotch / Bahama Yellow / 1969-1971
  • Hemi Orange / Tor Red / 1969-1972

Share