Ett envist rykte från tämligen säkra källor gör gällande att det svenska polisväsendet håller på (kanske är de redan klara?!) med att utbilda 160 poliser i att “tjänstgöra på fältbesiktning av lätta fordon”.

Smaka på de orden. Du vet vad de innebär. Flygande besiktning, nu med poliser som VET vad de ska kolla efter.

Information kommer från en bekant som i sin tur fått den från SFRO. Nu är ju SFRO definitivt part i målet, och det finns självklart anledning att ta med det i beräkningen.

Men ändå. Jag skulle nog tänka efter både en och tio gånger innan jag hinkade ner den där tokstrokade och kompressormatade Hemin mellan rambenen på roden eller i muskelbilen. I alla fall om jag hade för avsikt att åka med papper på bilen som har en betydligt mera lättviktig historia att berätta.

Som min bekant säger:

– De här poliserna är inte utbildade i att äta munkar, om jag säger så. De kommer att vara pålästa, så de inte blir luggade av oss glada hot rod-freaks. De vet var det kommer att handla om.

Själv är jag inte superförvånad. Olyckan i Södertälje som en Cheva 57:a och en Ford 32:a Roadster var inblandade i var inte bra för hobbyn. Särskilt Roadstern saknade täckning i Fordonsregistret för de hästkrafter som fanns att plocka ut. Olyckan resulterade också i en polisutredning.

Slutsats 1: När du toktrimmar din bil, struntar i skaffa giltiga papper på dina uppgraderingar och sedan gasar runt på gatorna är det inte bara din egen bil som kan få körförbud. Du kan också ställa till det för dina biltokiga polare. Redan nu surrar sura gubbar i Bryssel om att fordon tillverkade 1949 är tidigare framledes ska besiktigas var fjärde år. Det finns risk att lagarna stramas åt ännu mer.

Slutsats 2: Sluta inte med att vässa din bil, men gör det på ett begåvat och listigt sätt. Du vet exakt vad jag menar.

fler-flygande-besiktningar

Share