Om det inte hade varit för att Per Grundström alias PG till utseendet är så förbaskat lik Chuck Norris skulle jag ha öppnat vår konversation lite skämtsamt. Men som alla vet så är Chuck Norris allt annat än skämtsam, om det inte är på din bekostnad vill säga. Näe, Chuck är snabb, skoningslös och hård. Chuck får lökar att gråta och kan steppa i foppatofflor. När han gör push ups så är det inte sig själv han lyfter, han trycker ner jordklotet.

Så låter jag bli.

Och visst, PG är både hård och snabb med sin silverfärgade Chevrolet Camaro SS från 1969, men… han är också väldigt snäll och trevlig. Där slutar alltså likheterna.

PG berättar att han införskaffade sin Camaro för tre år sedan. Bilen köptes av en kille i Uppsala vid namn Erik Wallin. Den som är intresserad av dragracing och klassen Stock har nog sett Erik gasa nerför strippen i en annan Camaro 69:a.

Den Camaro PG köpte hade Erik Wallin själv tänkt ha som åkbil vid sidan av dragracingbilen, men renoveringen kom av sig. Istället blev PG med en heltrevlig, och komplett Camaro. Fast i delar.

–Lacken var rätt flammig när jag köpte den, så en ny sådan har bilen fått. Jag är även renoverat motorn och sett över inredningen, säger PG, lite försynt.

Vad gäller inredningen var det inte så fasligt mycket jobb som krävdes, mest ny klädsel på framsätena och så en ny panel ovanför instrumentbrädan. Resten är i toppskick. Några direkta utmaningar bjöd inte heller resten av Camarorenoveringen på, men så är också PG bilmek till vardags. Med ett förflutet bland annat som mekaniker i dragracingkretsar.

Beträffande motorn så åkte 454:an som satt i Camaron ut. Istället hamnade en 396:a mellan framhjulen. Lite tråkigt kan tyckas, men det finns en bra anledning till motorbytet.

–Det är en väldigt roligt bil, eftersom det med 396:an är matching numbers rakt igenom. Både kaross, motor, låda och bakaxel. I princip alla delar är original från när bilen rullade av monteringsbandet. Det finns inte så många Camarobilar idag som är orörda. Varje tidsepok har ju krävt sina modifieringar så att säga, som till exempel en massa kromade detaljer. Min Camaro har klarat sig undan alla sådana modenycker och trender, säger PG.

Nej, någon yxa vill han inte placera i Camaron. Dumt vore ju det. Drivlinan som består av redan nämnda bigblock-396:a plus automatlådan TH400 och en tolvbultad bakaxel står sig rätt bra även idag. Färgkombon silverlack/röd inredning/röda stripes är därtill tämligen unik, och tidlös.

–Jag har luskat en del och kommit fram till att det byggdes ett par hundra exemplar med den här färgkombinationen. Ja, den är riktigt sjyst. För övrigt var det bara Camaron i silver och med röd inredning som kom med röd dekor, det vill säga röda stripes. Det byggdes även silverfärgade Camaros med blå inredning, men de hade svarta dekorränder istället för blå, upplyser PG.

I övrigt är Camaron utrustad med både RS och SS-paketen. Det innebär en del heltrevlig lyx (back in the 60’s!) som till exempel elhissar, defroster i bakrutan och i sanning, rätt sopiga strålkastarrengörare.

RS-paketet innebär också fällbara luckor med ribbor framför framlyktorna samt lite annat lullull, kromlister runt baklyktorna samt rejäla, icke infällda vita bakljus. Big block betyder i sin tur alltid SS-paket, som också bjuder på stummare chassi, skivbromsar fram och den tolvbultade bakaxel med möjlighet till dubbla lakritsränder.

Så vad har målsättning med Camarobygget då varit?

–Att få till en bra och fin åkbil, samt hålla den i strikt originalskick. Några gamla originaldiagonaler behövs dock inte, så strikt är jag inte. Lite komfort vill jag ha. Så det går att köra, säger PG med ett skratt.

För fler fotografier och intervjun i sin helhet: Köp, låna eller stjäl Gasoline #5/2012!

Share