Det är lätt att vara stolt över sin arbetsplats när man jobbar på det universitet där Sveriges första kärnreaktor togs i bruk, och från vilken landets första tv-sändningar skickades ut.

Extra mallig blir jag varje gång jag upptäcker att det finns eller har funnits genier på KTH som uppfunnit saker inom ett av de ämnesområden jag själv är tokförtjust i. Jepp, bilar och motorer.

En sådan upptäckt gjorde jag häromdagen när Bilsport skrev om Lysholms kompressor. Alf Lysholm var nämligen en professor verksam vid just KTH och som under sin levnadstid uppfann en idag mycket uppskattad skruvkompressor för bland annat förbränningsmotorer.

Så fin att tillverkare och förädlare bakom storheter som Ford Mustang Shelby GT500, Ford Mustang Saleen, Dodge Viper, Mercedes SLR McLaren och Koenigsegg använder Lysholms uppfinning för att plocka extrakusar ur sina motorer.

Anledningen är enligt experterna bland annat att Lysholmskompressorn mer eller mindre levererar fullt tryck från de lägsta varven hela vägen till toppen. Den tål dessutom rejält med pisk utan att lägga av, samt innehåller väldigt lite delar som kan gå sönder. En stabil konstruktion, helt enkelt.

Jag har lite att bidra med inom mitt eget skrå på KTH innan jag matchar Lysholm, om vi säger så.

ford_mustang_saleen_plus_lysholm.jpg

Share