Filmaffischer på stan pockade på uppmärksamhet. Nu då, tänkte jag.
Och mycket riktigt. Fast & Furious 4 har ett lika tunt manus som tidigare filmer i serien, men den här uppföljaren innehåller åtminstone en hel radda finfina bilar som gör att jag kan bortse från det. För att citera en kortare filmklipp om filmen som jag precis sett:
“This time, the producers went heavy on high performance GM vehicles”
Och vilka bilar sedan.
En röd Chevrolet Chevelle SS 454 från 1970, ytterligare en grafitgrå Chevelle med en 6,6 liters V8, en monsterlång Chevrolet Crew Cab, en Buick Grand National GNX från 1987 samt en supertweakad Chevrolet Camaro från 1973 med dubbelturbo på 1 500 hästkrafter, också kallad F-bomb.
Men det stannar inte där. Även muskelpaket från Chrysler och Ford får plats. En Plymouth Road Runner GTX från 1970 med smeknamnet Hammer spelar en viktigt roll i Fast & Furious 4, precis som en Ford Gran Torino från 1972.
Tyvärr får vi förbise att få “riktiga” muskelbilar används. I stället är det kopior som får ta deras plats. Å andra sidan är det tur, eftersom bilar kraschas på löpande band, som sig bör i en bilfilm. Ett antal Buick Regal får sätta livet till (i stället för GNX), tre av sex Camaros får rejält med pisk. Av nio Ford Gran Torino överlever en…
Har våren kommit även till dig? Skit i det och se filmen i stället. 😉
2009-04-09 kl. 05:59
Jag var dum nog att lägga 2 timmar på förra filmen Tokyo Drift; värre skitfilm har jag aldrig varit med om. Folk i biografen skrattade högt åt “seriösa” scener när de åker runt. Mest återanvända klipp i filmen? Föraren för någon bil trampar på kopplingen och växlar. Såg det säkert 10-20ggr.
Nä, det får bli enstaka klipp från YouTube för den nya filmen, enbart för bilarna.
2009-04-09 kl. 15:49
Ja, inte fasen ser vi filmerna i den här serien för den tunga, intressanta och komplexa handlingen skull. Eller de djuplodande karaktärerna, eller… 😉