För ett tag sedan uppvaktade jag regeringen och då Miljödepartementet. Man är ju en fena på byråkratsvenska efter sju års myndighetsarbete och vi kan dessutom inte sitta och vänta på att Kjelle Power och hans ACCS ska agera.

Mejlet (inklusive frågeställningar) går händelserna i förväg rätt rejält, men samtidigt är bilar ett väldigt kärt ämne för mig. En passion till och med. Innehållet är alltså grundat i Parisavtalets målsättning (ett avtal Sverige skrivit på) att världens utsläpp av växthusgaser i stort sett måste upphöra till mitten av detta århundrade. Och saker lär hända långt innan dess…

“Hej

Jag skruvar lite med gamla antika bilar på min fritid i likhet med många andra svenskar. När bilen väl fungerar och det är vår, sommar eller höst händer det att jag då och då tar mig en tur med fordonet.

Nu undrar jag lite lätt oroat hur min hobby och min passion kommer att påverkas av Parisavtalets målsättning, ett avtal Sverige skrivit på. Det vill säga att världens utsläpp av växthusgaser i stort sett måste upphöra till mitten av detta århundrade. Innebär detta att jag på ålderns höst om 35 år helt sonika får skicka entusiastbilen till återvinningen?

Tror du att det kommer att finnas ett miljömässigt utrymme för den här typen av hobbys i framtiden? Hur är det med olika motorsporter?

Mvh /Peter”

Svaret kom några veckor efter skickat mejl, då från Johanna Ljung, pressekreterare på Miljödepartementet.

“Hej Peter,

Tack för ditt brev, jag ber om ursäkt för att ett svar har dröjt.

Det är rätt som du säger att världens länder i och med Parisavtalets har enats om att utsläppen av växthusgaser måste minska kraftigt. För att nå dit så måste användningen av fossila bränslen minska och transportsektorn är en av de sektorer där användningen av fossila bränslen fortfarande är väldigt hög. En förutsättning för att minska utsläppen inom transportsektorn är alltså att de bilar som drivs med fossila bränslen ersätts med miljövänliga alternativ. Framförallt så måste nyproduktionen av bensin- och dieselbilar upphöra så att vi på sikt även kan fasa ut de bensin- och dieselbilar som finns idag.

Veteranbilar och liknande är dock en väldigt avgränsad del av den totala fordonsflottan och står därmed också för en väldigt liten del av utsläppen. Hur saker och ting ser ut om 35 år är väldigt svårt att säga men jag tror det dröjer innan vi får se ett totalförbud mot gamla veteranbilar.

Transportstyrelsen presenterade nyligen ett förslag om utökade miljözoner i städer för att minska trafiken från bilar som släpper ut mycket avgaser, men man lät också meddela att veteranbilar och liknande undantas från sådana bestämmelser förutom i de zoner där fossildrivna fordon är helt förbjudna.

[…]Plats för bortklippta länkar[…]

Sammantaget kan man alltså säga att det lär dröja innan du helt och hållet måste ge upp din hobby, men att det i takt med att vi rör oss mot miljövänliga alternativ lär bli svårare att hitta reservdelar.

Med vänlig hälsning

Johanna Ljung”

Analys:

Det är givetvis svårt att sia om exakt vad som händer om 35 år. Och jag tror inte heller att brist på reservdelar kommer att vara det största problemet.

Snarast kommer vi att få problem att hitta drivmedel, särskilt med bilar som drar ett par liter bränsle eller mer per mil. Bensinmackar som är olönsamma kommer att läggas ner, och det blir drygt att bunkra bensin eller behöva åka 5 mil (motsvarande cirka 15 liter bensin eller ännu mera etanol) för att tanka. Helt plötsligt förflyttas den så kallade räckviddsångesten från elbilar till bensinfordon (helt logiskt eftersom el finns precis överallt…).

Det är det direkt resultatet av att “nyproduktionen av bensin- och dieselbilar måste upphöra så att vi på sikt även kan fasa ut de bensin- och dieselbilar som finns idag”. Ett beslut som i sig är klokt på det hela taget eftersom säkert 80 procent av dagens bensinbilar är stentråkiga och helt onödiga för annat än att flytta röven från punkt A till B. Till det duger exempelvis en elbil utmärkt.

Men som sagt… var kommer man att kunna köpa drivmedel i framtiden? Är det etanolkonvertering som gäller?

Share