Köper du en Camaro från 1970 har du en dussinbil. Cirka 125 000 stycken tillverkades. Vill du vara lite mera exotisk köper du en Charger: Runt 46 000 byggdes 1970. Vill du vara själv om din bil köper du en Mercury Cyclone Spoiler från 1970. Därmed äger du ett av 1 631 tillverkade exemplar…

Personligen är jag inte intresserad av originalbilar. Inte det minsta. Jag vill ha både min och andras muskelpaket serverade med en personlig prägel.

Men när en bil är så unik att du aldrig någonsin tidigare sett den, knappast ens på foto, och förmodligen aldrig kommer att få se en liknande bil igen i verkligheten, är det en helt annan historia.

Då är det helt ok att bilen är i princip original. Att den har en grill som ser ut som det fiktiva rymdmonstret Predators nylle.

Freddy Enströms Mercury Cyclone Spoiler från 1970 är så in i bomben häftig. Trots att det är numbers matching. Trots att den enligt mätare och föregående ägare bara körts cirka 4 500 mil (bilen var i trafik i USA endast mellan åren 1970 och 1980). Att den är original så när som på att originalfälgarna med smeknamnet “Kidney Bean Rims” saknas.

En orsak till bilens häftighet är förstås motorn och resten av drivlinan. Det sitter en 429 Cobra Jet med manuell låda i bilen, och denna kombination slungar sprättlätt iväg den inte helt lätta Mercuryn (1859 kilo) i vilken riktning som helst.

Men hur kommer det sig att Freddy själv fattade tycke för bilen?!

–Jag såg en Mercury Cyclone Spoiler för första gången i en amerikansk biltidning när jag låg i lumpen i mitten av nittiotalet. Jag blev helt såld direkt! Fronten var det råaste jag sett med ett stort maskingevärssikte i mitten och en mattsvart frontspoiler som förstärkte det arga intrycket ytterligare. Utöver detta var inredningen helt fantastisk med massor av mätare riktade mot föraren och en underbar Hurst-spak, säger Freddy.

Han visste att bilen skulle vara svår att få tag i eftersom att den tillverkats i så få exemplar, och att den troligen skulle vara ganska dyr också. Mycket riktigt, det fanns inga alls till salu när han började leta.

– Jag hade egentligen siktet inställt på en Mercury Cyclone Spoiler från 1971 med 429 SCJ-motorn, manuell låda och svart inredning i originalskick utan övergripande renoveringsbehov, men det har jag inte lyckats hitta någon än, säger Freddy.

2008 fann han så sin Spoiler. Och även om det inte var en 71:a med alla önskemål Freddy hade så var det den finaste original-Spoilern han sett.

– Då kunde jag inte låta bli. Jag hade precis sålt min lägenhet och flyttat ihop med min fru så pengarna fanns. Det enda hindret var att motivera köpet för frun… Jag rådgjorde med en vän som känner oss båda väl och frågade honom hur jag skulle lägga upp det för att inte bli utkastad och han svarade direkt utan att tänka. “Men vad då? Vad menar du? Din fru vill ju att du ska vara glad, och den här bilen skulle ju göra dig jätteglad!”. Så lätt visade det sig vara, och samma kväll hade jag köpt bilen, säger Freddy.

Han meddelar samtidigt att kommentarer inte saknas när han är ute och kör med bilen.

– Det vanligaste är att folk vill veta vad det är för bil, för de aldrig sett någonting liknande, säger Freddy.

Hur är den då att köra, Spoilern?!

– Den känns riktigt bra! Kraftfull och busig. Ingenting att smyga runt med om man inte gillar uppmärksamhet direkt, säger Freddy och skrattar.

Han berättar kortfattat att bilen när den befann sig i USA blev plundrat på en hel del grejer. Som huv, bak- och framspoiler samt däck och fälgar. Ja, i princip alla delar som krävs för att bygga en klon av en vanlig Mercury Cyclone.

– Den som ersatte de stulna delarna hade tydligen haft det ganska jobbigt att få tag på grejer, men han lyckades ju med allt förutom orginalhjulen. Den var försedd med “Styled Steel Wheels” från fabrik och dessa är tydligen väldigt svåra att hitta då de endast fanns som tillval till just Cyclone Spoiler och möjligen till Cyclone GT, säger Freddy.

Det är emellertid inte bara fälgarna som ersatts, även ratten är en eftermarknadspryl.

– Japp, det enda som inte är original är ratten som är bytt till en eftermarknadsratt som är lite skönare att hålla i. Men originalratten finns kvar, säger Freddy.

Något mekande med bilen har det inte blivit. I alla fall inte ännu. Och i sanning är det ju dumt att försöka bättre på en redan snudd på perfekt och därtill tämligen unik bil.

Vissa smådetaljer skulle dock behöva bättras på.

– Jag har alldeles för lite tid som det ser ut nu, med en 1,5-åring och eget företag. Om jag har kvar bilen och det skulle finnas tid så skulle några gummilister behöva bytas ut. Kanske även läge att snygga till i motorrummet, kolla över gummibussningar och lacka om huven där det finns en lackbubbla, säger Freddy.

Bakaxeln gör han dock inget åt. Den är ett resultat av Fordingenjörernas kanske bästa dagar på jobbet.

– Det sitter en Ford 9-tummare mellan bakhjulen, med en utväxling på 3.50:1, säger Freddy.

Mercury Cyclone Spoiler från 1970 är Freddys första riktiga muskelbil, som han själv uttrycker det. Men det lär bli fler i framtiden.

– Jag har alltid älskat amerikanska V8:or, säger Freddy med ett leende.

Faktaruta: Mercury Cyclone Spoiler 1970

  • Hjulbas: 297.2 cm.
  • Vikt: 1859.7 kg utan förare med tom tank.
  • Antal byggda exemplar: 1 631 stycken.
  • Pris, 1970: 27 575 kronor.
  • Motor: V8, 429 kubiktum.
  • Förgasare: 1 fyrportare.
  • Kompressionsförhållande: 11.3:1
  • Hästkrafter: 370 hästar vid 5 400 varv/minut.
  • Vridmoment: 450 newtonmeter vid 3 400 varv/minut.
  • Acceleration: 0-96 km/h på 6.2 sekunder.
  • 402 meter: 14.1 sekunder, 160 km/h.

 

Share