Numera tillhör väl titeln pizzaräser bilmärket BMW. När folk inte vill vara än mer generaliserande och höftar till med epitetet turkbil, eller något annat som kan uppfattas som nedsättande.
Men så har det inte alltid varit. En gång i tiden var det Pontiac Firebird Trans Am och Chevrolet Camaro som delade på smeknamnet.
Ett smeknamn som i motsats till vad många tror inte ursprungligen kommer från Siv Åmans glada utrop när José Rodriguez fräser upp snön på Arlandas flygplatsparkering med sin Pontiac (se mer information om denna bil nedan!) i filmen Sällskapsresan 1.
Nej, enligt min lätt förvirrade men ack så pålästa vän K så kommer uttrycket pizzaräser från 60-talets Brooklyn i New York.
Italienarna där ville väldigt gärna ha en dyr och fräck sportbil typ Maserati eller Ferrari. Dock hade de inte riktigt råd med det, och fick i stället nöja sig med (nåja!) betydligt billigare Camaro eller Firebird. Bilar som knappast gick av för hackor på gatorna, de heller.
Att det blev just GM:s ponnybilar och inte Chryslers eller Fords dito förtäljer inte historien. Inte heller vad ursprungssmeknamnet var (knappast pizza racer på engelska).
Min egen väldigt luftiga teori är att italienarna gick i gång på GMs lån av deras egen beteckning GTO (Gran Turismo Omologato) till Pontiac.
Har du en egen historia i ämnet, eller kanske hela sanningen? Berätta!
Fotnot:
Den Pontiac Firebird Trans Am från 1977 som figurerar i Sällskapsresan 1 finns enligt vägverket fortfarande i Sverige, och är i trafik. Den har rullat drygt 18 000 mil, hittills haft 10 innehavare och nuvarande ägare är en 55-årig kvinna i Hässelby utanför Stockholm.
Inte mycket pizza över det.
2009-01-12 kl. 11:32
Grymt snygg bil!!
2009-01-14 kl. 09:56
Du har inte vågat ringa upp damen i fråga och få reda på mer om historien av bilen?
För övrigt finns det en rasande grann Trans Am med den obligatoriska eldfågeln på huven här i Uppsala.
2010-11-10 kl. 16:34
Rasande grann Pontiac Trans Am blev den omlackad i pärlemovit,hade vinröd inredning som numera är utbytt till vit? En Sv-såld 77:a? Isåfall är det en utav mina 3 Pontiacar som föregående ägare köpte i Uppsala 1996=) Har just för tillfället en Sv-såld 73:a Trans am utrustad med km-mätare, såld ny i Göteborg inköpt Oktober 2006 avställd sen 16 år just vid köpetillfället,såg väldigt bra ut i köpe stund,fullt fungerande förutom en kärvande frambroms men bestämde mig för att den inte skulle vara vit så slipades plåtren,fick ny golvmatta,samtliga gummilister samt kromlister,nya bakskärmar,framskärmar,huv samt position(dim)ljus fram m.m ,står i lackbox nu i väntan på mitt kulörval Svartmetallic eller vinrödmetallic.Runt 600 timmar är nerlagda inför lackering.En Grand Prix 69:a jag fick av en släkting 2007 om jag inte minns fel (avställd sen tror det var 1994) har inte hunnit med, att få gjort nåt ännu pga 73:an.Sedan 7 Augusti i år köpte jag 77:an som vart avställd sen 1998 för 40000 i Enköping ,fanns lite lackskador fast det var helt nya bromsslangar,samtliga lager i motorn,nyklädda stolar/baksäte i vitt skinn + ny golvmatta.Fick även med ett komplett dekalset i kartong med all text + örnarna. Körde från Uppsala bara på chansning men det gick bra.Sedan dess har det blivit ca 200 mil. Besiktningen gick också bra utan några åtgärder före.Fick 2:a på antennfäste vasst (detta pga saknad antenn),samt tomgång för låg i samband med avgasmätning.
2010-11-10 kl. 23:33
Du verkar satsa stenhårt på jänkebilarna, Andreas. Det gillar vi. Dubbeltumme upp!
2011-03-20 kl. 09:06
Fick ett mejl från Karin och Anders, som har en teori om pizzaräcer:
“Hejsan!
Jag läste din teori om namnet pizzaräser. För många år sedan läste jag att namnet kom till när det blev så populärt med pizzerior i Sverige på 70-talet. Då var det “vanligt” att “nyrika” pizzeriaägare skaffade antingen en Camaro ellrt Firebird för att glassa runt i…”
Ligger nog en del sanning i den teorin!