Numera tillhör väl titeln pizzaräser bilmärket BMW. När folk inte vill vara än mer generaliserande och höftar till med epitetet turkbil, eller något annat som kan uppfattas som nedsättande.

Men så har det inte alltid varit. En gång i tiden var det Pontiac Firebird Trans Am och Chevrolet Camaro som delade på smeknamnet.

Ett smeknamn som i motsats till vad många tror inte ursprungligen kommer från Siv Åmans glada utrop när José Rodriguez fräser upp snön på Arlandas flygplatsparkering med sin Pontiac (se mer information om denna bil nedan!) i filmen Sällskapsresan 1.

Nej, enligt min lätt förvirrade men ack så pålästa vän K så kommer uttrycket pizzaräser från 60-talets Brooklyn i New York.

Italienarna där ville väldigt gärna ha en dyr och fräck sportbil typ Maserati eller Ferrari. Dock hade de inte riktigt råd med det, och fick i stället nöja sig med (nåja!) betydligt billigare Camaro eller Firebird. Bilar som knappast gick av för hackor på gatorna, de heller.

Att det blev just GM:s ponnybilar och inte Chryslers eller Fords dito förtäljer inte historien. Inte heller vad ursprungssmeknamnet var (knappast pizza racer på engelska).

Min egen väldigt luftiga teori är att italienarna gick i gång på GMs lån av deras egen beteckning GTO (Gran Turismo Omologato) till Pontiac.

Har du en egen historia i ämnet, eller kanske hela sanningen? Berätta!

Fotnot:

Den Pontiac Firebird Trans Am från 1977 som figurerar i Sällskapsresan 1 finns enligt vägverket fortfarande i Sverige, och är i trafik. Den har rullat drygt 18 000 mil, hittills haft 10 innehavare och nuvarande ägare är en 55-årig kvinna i Hässelby utanför Stockholm.

Inte mycket pizza över det.

pontiacfirebirdtransam.jpg

Share