Jag var och hälsade på en Novapolare för ett tag sedan: Kenneth som är med och driver Svenska Novasällskapet. Han hänger i ett litet men trevligt mekgarage i centrala Stockholm tillsammans med några polare. Bilparken är trevlig, en Chevapickis, En Chevrolet Corvette, Kenneths Nova och så en Chevrolet Nova till, från 1963 (Kenneths farsas jänkejärn).

Det är alltid spännande att se andra Novor och hur ägarna löst saker och ting. Kenneth har givetvis storslagna planer för sin bil, vilket bland annat innebär att byta fuggen mot sprut för trevligare bränsleekonomi och så få till den där egentillverkade instrumentpanelen. Betydligt klurigare än vad man kan tro, upplyser Kenneth.

Bland de redan utförda tweakningarna och förbättringarna återfinns egentillverkade dörrsidor, ny bensintank, en intressant och udda lösning beträffande motorhuvlås (litet hänglås plus kedja!), nya bromsrör, en betydligt lättare och mindre skrymmande växellådsbalk, med mera.

I synnerhet balken blev jag sugen på, eftersom jag har samma dilemma som Kenneth tidigare hade: När man ska ta bort oljetråget måste växellådsbalken flyttas.

Tack för titten, Kenneth!

chevrolet_nova_1970.jpg

Share