Många jänkebilar, till exempel Chevrolet Camaro generation 2, har så kallade dolda vindrutetorkare. Det vill säga att de är placerade under motorhuven alternativ en panel vid framrutan och är typ osynliga så länge de inte används. Trevligt.

För oss som inte råkar ha den mulliga inbyggda möjligheten att dölja fulingarna återstår inte många alternativ om vi vill ha en snygg bil (de är fyra till antalet och redovisas längre ner). För visst resonerar du som jag och anser att vindrutetorkare gör sig bäst i soptunnan när det kommer till entusiastbilen? Att de är fula och att vi ändå inte kör runt i regnoväder mer än vad nöden kräver.

Toppen. Själv har jag vindrutetorkarna i bagageluckan och plockar fram dem i nödfall (massivt regn eller en gång vartannat år när SBP kallar på mig).

Således har jag funderat över om jag ska smeta in Novans rutor med någon form av vattenavisande skydd ifall det börjar regna. Besparar mig ju 10 minuters mekande med torkarna. Har nämligen hört att dessa medel fungerar finfint.

Efter en sökning på internet har jag ramlat över följande tre produkter: Silanex SIVO Clear, Rain X och BVS Glasbehandling. Alla ska de klara av att vara vattenavvisande och se till att vattendropparna fortare än kvickt studsar och rinner av bilens rutor.

Om man inte vill hålla på och kleta själv går det givetvis bra att lämna in bilen på Ditec för en glasbehandling (kallas för Glastec). Men en sådan kostar inte sällan över 500 spänn, och produkterna ovan går för halva priset och räcker ofta till flera behandlingar.

Om du hinner före mig, berätta gärna om och hur bra dessa vattenavisade medel faktiskt fungerar!

chevrolet_camaro_1971

Share