2016-05-06-nagra-tankar-runt-rorramar

Efter ett antal försök att få tag på Lars Torngren, besiktningsman för SFRO i Stockholm, gav jag upp. Så väl meddelanden på telefonsvararen och skrivna mejl var tydligen inte intressanta att besvara med något annat än kompakt tystnad.

Konstigt.

Tur då att jag efter en stund drog mig till minnes att Tony ”Dompan” Domnérus på Dompans Autotech sagt något om att han och några andra i jänkebilshobbyn stod i begrepp att starta en konkurrent till SFRO. Eller komplement, om du så vill. En organisation vid namn TESTA.

Sagt och gjort. Ett samtal senare var detta bekräftat och jag fick tips om att den mycket duktige rodbyggaren Martin Lundqvist från Vallentuna norr om Stockholm var en i gänget runt TESTA och skulle ska vara besiktningsman för just chassi-konstruktioner.

Jag hörde således av mig till Martin istället – och fick direkt både kontakt och svar på mina spörsmål!

Om du liksom jag (och svågern) är grön på att svetsa ramar så kanske du har nytta av det som står att läsa nedan. Det vill säga några av de frågor och svar som ingick i min och Martins konversation.

Here goes…

* Vi ska snart köpa fyrkantsrör (till ett locost-bygge, en Super Seven-replika). Vad behöver vi för stålkvalitet? Är det OK med dimensionen 25x25x2,5 mm? Tanken är att bygget ska var besiktigad för gata, med allt vad som gäller för effekt per kilo bil etc. Rörramen får dock gärna vara något överdimensionerad. Man vet aldrig vad som händer i framtiden.

– En del har byggt Supersevens på 25-25-2. Gör inte det. Kör 25-25-2.5, absolut. Det finns ingen som helst anledning att snåla på det när man börjar från början. Det blir en lätt bil ändå.

* Behöver vi någon form av kvitto/intyg på rören beträffande kvalitet? Piporna ska för övrigt köpas på Bengtssons smide i Täby.

– Angående materialval, be Bengtsson om ett bra kvalitetsmaterial såsom 355 eller liknande. För trevnads skull, be om betat stål och inte direkt från varmvalsen. Då finns det glödskal som är lite jobbigt att slipa. Bengtsson kan beställa materialcertifiering när han tar hem ditt material. Be om det och stoppa det i din byggpärm.

* Jag antar att vi ej får lov slipa ner svetsfogarna va? Lär ju försvaga konstruktionen. Vi kommer inte att måla ramen innan inspektion – förstås – dock förmodligen fetta in stål/svetsfogar för att undvika korrosion.

– Rätt. Slipade svetsar är förstås ok på – ska vi säga ”skönhetsdetaljer” – som inte är bärande eller liknande.

* Vad gäller för krav på svetsfogarna? Vi är inga proffssvetsare men har övat lite på 4x4x2,5 mm till en motorigg. Fina sömmar och ”genombränning”. Dock ingen ”materialkulle” på baksidan fog/profil, men väl ordentlig ”färgning” på baksidan av godset.

– Köp lite extra 25-25-2.5 ocg träna ifall du är osäker.

* När vi svetsar tänkte vi fasa av lite på ändarna av fyrkantsrören, så där bildas ett litet dike innan vi läger på den långa svetsfogen. OK tänkt?

– Fasa kanten skapar större möjlighet till en genombränd svets. Det är bra och används oftast på tjockare material. På 2,5 mm så är det absolut aldrig fel med en liten fas.

* Ponera att svetsfogen inte blir spikrak: är det ok att fylla på lite då? Om det bildas ett litet ”gap” om någon/några mm.

– En ”Ful” svets kan vara lika bra som en snygg, så det går bra ändå förutom att det kan ju vara psykiskt jobbigt om det ser sopigt ut…

* Är det ok att kapa en svetssöm som blivit fel och svetsa om? Eller försvagar man materialet då? Vi hade iofs tänkt att punkta ihop hela ramen först och mäta, mäta, mäta för att slippa göra om. Bäst att kapa dessa punkter gissar vi, snarare än en hel fog…

– Det går bra att slipa bort å lägga nya svetsar. Ja, bara du inte slipar bort och tunnar ut materialet bredvid svetsen.

Share