Gårdagens blogginlägg rörde generatorer, bilbatterier, laddregulatorer och problem rörande delar av bilens elsystem. Detta av en anledning: att jag själv haft lite relaterat strul på sistone.

Själv trodde jag att det var startmotorn som hade lagt av. Så jag åkte och köpte en ministarter på Hansen Racing. Väldigt trevlig och nätt sak, i relation med den gamla järnklumpen.

Och pigg som sjutton skulle det visa sig. Dock inte på grund av att den gamla startmotorn hade lagt av. Nope, det visade sig vara en strömbrytare vid växelspaken som krånglade. Den som gör så att man bara kan starta bilen i P-läge. En av kontaktstiften hade gått av, men bara så mycket så att strömbrytaren fortfarande såg intakt ut. Klart svårdiagnostiserat problem.

Hur som helst är jag skitnöjd med inköpet av ny startmotor. Har ju headers, som har en tendens att elda upp gamla startmotorer (nya ministarters ska inte vara riktigt lika känsliga för värme). Dessutom så förbrukar ministarters inte lika mycket el (bättre utväxling) som gamla startmotorer. Och så den bästa bonusen: minskad risk att bli ståendes på grund av att en gammal startmotor givit upp.

ny_ministarter

trasig_strombrytare

 

Share