Alla har vi väl stått där med ett dött bilbatteri. På sin höjd klickar startmotorns solenoid lite förstrött. Trökigt!

Så var finns felet/en? Det här är väldigt ofta ett tämligen trivialt problemen, men här är en i alla fall en liten checklista som förhoppningsvis gör att felsökningen går snabbare och effektivare. Alltid bra när man står efter vägkanten eller i garaget och känner sig lite ledsen.

  1. Är batteriet verkligen dött? Kolla spänningen. Den ska ligga mellan 12.6 till 12.8 volt. Halvfullt batteri ligger mellan 12.2 till 12.4 volt. Ligger du på 12 volt eller under har du inte mycket kräm kvar.
  2. Se till att generatorremmen är tillräckligt spänd. Annars fungerar den inte till 100 procent. Remmen ska slacka cirka en centimeter, varken mer (kass laddning) eller mindre (du förstör lagren, bland annat i generatorn).
  3. Ett sätt att testa att generatorn laddar är att starta motorn, slå på helljus och kanske stereon, och mäter på bilbatteriets pooler. Din multimeter ska visa minst 13 volt på tomgång. Varva sedan motorn och du ska nu ha mellan 13 till 14.5 volt på bilbatteriets pooler.
  4. Ett annat sätt att testa generatorn är att starta motorn och sedan slå bilstereon. Om bilstereon börjar bete sig konstigt eller ett vinande ljud hörs när du gasar är det rimligt att tro att generatorn inte levererar.
  5. Placera ditt öra intill generatorn när motorn är igång (akta så du inte fastnar med hår, halskedja eller något annat i remmen!). Hör du ett högfrekvent, lite udda ljud (skrapande, kvittrande) kan generatorn ha lagerproblem.
  6. Är kolen i generator slut? Detta är förbrukningsvara och ett inte alls ovanligt problem. Ta reda på hur långa kolen minst måste vara, och skruva isär generator och kolla om detta stämmer. Byt dem annars.
  7. Fungerar laddningslampan? Hur konstigt det än kan låta klarar vissa elsystem/generatorer inte av att leverera att ladda om denna är trasig.
  8. När motorn är kall och ej igång, luktar generatorn bränt? I så fall kan lindningen var slut. Detta kan även kollas genom att köra motorn en tag och kolla om generatorn är ovanligt varm. Byt lindning/spole, eller installera en helt ny generator.
  9. Generatorn levererar i sin grundform växelström. För att likrikta den så att den passar bilens elsystem så används ett antal dioder som åstadkommer en likriktad ström. Dessa dioder kan givetvis gå sönder, men det är enkelt att mäta dessa och se om de trasiga och behöver bytas.
  10. Hur mår spänningsregulatorn? Är laddning konstant oavsett varvtal och belastning (med och utan helljus och stereo påslagna)? Laddar till exempel generatorn mer än 15 volt? I så fall skulle jag byta laddningsregulator/spänningsregulator/laddningsrelä/relä (kärt barn har många namn). Den kostar inte mycket pengar, och den är oftast enkel att byta på en lite äldre jänkebil.
Lycka till!
Kromad_generator_svart_bakgrund.jpg

Share