Dags att förkovra sig lite. Åter tid för kunniga Anders Andersson på Double A Custom att besvara en teknikfråga.

“Jag tänker att det här med katalysator skulle kunna vara en bra grej på min muskelbil. Men vad ska jag välja? Behöver man två om man har dubbla avgasrör? Vilket märke är bra? Vad väljer jag för att inte tappa effekt – en rejskatalysator? Vad får jag räkna med att betala? Ja. Hur ska jag gå tillväga?”

Svar: Roligt att frågan angående katalysator har anlänt. Det visar att vi tänker på vår miljö.

Katalysatorer finns i en mängd olika varianter, bland annat beroende av användningsområde. Dessa säljs nästan överallt i dag och de seriösa säljarna har koll på vilken du behöver till din motor för bästa funktion. Passa på att samtidigt fråga om val av till exempel olja.

En katalysator per avgasrör gäller, vilket ofta blir två på våra bilar.

En motor i bra kondition som är korrekt tunad ger en effektivare rening samt en längre livstid för katalysatorer. Att tänka på vid montering är också att de kan bli otroligt varma, så värmeskydd kan vara bra att ha i många fall.

Många av oss har tagit steget till insprutning med styrning via lambdasond vilket är en bra lösning på en bra tuning och effektiv rening ihop med katalysator. Andra har dessutom valt motor från en modern bil, typ LS, som då ofta redan från fabrik jobbar med katalysator.

Många tänker nu säkert effekt?! Jag har ingen personlig erfarenhet från dynon, men det finns troligen tester på nätet. Jag vaknade dock rejält av denna fråga vilket jag tackar för. Kommer köra en test själv i dynon för en prestandakoll med och utan katalysator!

Att katalysatorer gör underverk för våra utsläpp vet vi ju redan. Efter en montering kan det dock kännas skönt att göra en test på sina avgasvärden för att kolla just det egna resultatet. Sådant kan de flesta bilverkstäder samt besiktningsorgan hjälpa till med.

Ni som har vägarna förbi mig testar gratis här, så klart!

Share