Motor och låda ur… Vad gör man då? Inser att det finns gamla mögiga delar som man kan passa på att byta när de ändå helt plötsligt sitter lätt åtkomliga!

Karossbussningar är typiskt ett sådant exempel.

Efter 44 år är de gamla bussningarna rätt sletna. Faller mer eller mindre sönder i torra bitar när man petar på dem…

Med lite mera mos i maskinen runt hörnet kan det samtidit vara läge med lite stabilitet på vägen.

Köpte för övrigt Energy Suspension svarta polyuretanbussningar då de röda har rykte om sig att gnirka en del. Å just det vid sidan av ökad stabilitetet är väl något man vill undvika – om det går. Annars får jag till våren njuta den nya, kantigare men också sportigare tillvaron…

2014-10-24-buss-pa-bussningarna-1

Du behöver inte lyfta av karossen helt från subframen när du byter bussningar. Byt istället på en sida åt gången, och placera en 2″3-regel här när du särar på kaross och subframe. Sprättar du isär allt måste du passa in allt också. Kan blir en del shimsande av framskärmar och andra detaljer…

2014-10-24-buss-pa-bussningarna-2

Känslan av att montera fabriksnya grejer… Mm…:-)

2014-10-24-buss-pa-bussningarna-3

Det var dags att byta karossbussning va…

Share