Tidigare sportade jag en kombomätare från Summit Racing. Den innehöll voltmätare, varvräknare och mätare för vattentemperatur och oljetryck.

Jag har väl i sanningens namn haft lite svårt att lita på Summitmätaren. Dessutom var skalan, särskilt den för vattentemperatur, väldigt grovkornig. Endast tre pinnar erbjöds – 175, 200 och 250 grader fahrenheit – det är 80, 93 och 121 grader celsius det. Och då motorn vid ett hett tillfälle förra sommaren nådde 121 grader utan att ens koka så litar jag som sagt inte på mätaren. För med 50/50 glykol och vatten förflyttas kokpunkten till endast 108 grader celsius…

Alltså. In med hyfsat nyinköpta mätare från Autometer och vi får se vad som händer. Jag är förstås särskilt spänd på hur den nya vattentempmätaren kommer att sköta sig, och hur mycket mera exakt och tydlig den kommer vara med en finare upplösning.

Nedan finner du några fotografier från “mockup:en”. Det är förstås lite mer mek med mätarinstallationen än vad jag hade tänkt mig från början (dra nya kablar, dra kabel och givare för oljetemperatur, pröva sig fram till bästa läget för mätarpanelen och fysiskt installera den, med mera). Precis som det brukar vara när man börjar meka och med andra ord helt i sin ordning.

autometer-matare_1.jpg

autometer-matare_2.jpg

Share