Hög tid att sammanfatta vad som hänt under meksäsongen 2012/2013. Inte så mycket som jag hade tänkt mig, men ändå en hel del. Inte alls så illa pinkat med tanke på att jag har två jobb, och blev tvåbarnspappa i november.

Framför allt är det väl motorbygget som inte gått så snabbt som jag velat. Men å andra sidan återstår bara det riktigt roliga nu, det vill säga slutmonteringen!

Så… Här är hela listan med aktiviteter under den höst, vinter och vår som gått:

  1. Bytt generator (den gamla om 60 ampere dog) till en kromad Proform-generator om 100 ampere. Även bytt bilbatteri.
  2. Ersatt trasig strömbrytare på växelspaken (den som bryter startströmmen om växelspaken inte befinner sig i parkering- eller neutralläge).
  3. Bytt oljetrycksgivare. Den gamla till Summitmätare jag hade var kalibrerad för just denna mätare. Så jag fick byta till Auto Meter-givaren för att mätaren skulle visa korrekt oljetryck.
  4. Flyttat tempgivare för vattentemperatur från ena topplocket till insuget. Nu används dessutom givaren som kom till mätaren, och inte den gamla som hörde till Summitmätare.
  5. Blästrat, pulverlackat och bytt till stålfälgar och navkapslar runt om. 15*7 gäller. Bak sitter nu  BFGoodrich 255:or, fram 215.
  6. Lagat tutan som under semestern hängde sig. Det visade sig att kabeln som går upp till rattnavet hade fått isoleringen bortnött och jag fick löda om den.
  7. Vanlig service: Ny motorolja + filter!
  8. Slipat, svetsat och målat batterihyllan, som var väldigt rostig.
  9. Bytt genomslagsgummin fram.
  10. Kapat gängstången till luftfilterburken så att man kan ta av burken på två röda för att t.ex. snapsa bensin direkt i förgasaren.
  11. Lackat och installerat en saknad plastlist under grillen.
  12. Bytt främre kofångare.
  13. Bytt glas till parkeringsljus.
  14. Testmontering och balansering av nya motorn klar. Nu återstår slutmontering, inkörning och bänkning = det roligaste!
  15. Köpt SS-motorhuv och renoverat den. Innebär ny halvmatt svart färg (blå tidigare), ny huvlist och emblem, samt renoverade scoop.
  16. Slipat och fått nya oljetråget till nya motorn pulverlackat i en nyans (tidigare orange, numera röd) som bättre matchar nya motorn färg.

kromad_generator

Share