Hög tid att sammanfatta vad som hänt under meksäsongen 2012/2013. Inte så mycket som jag hade tänkt mig, men ändå en hel del. Inte alls så illa pinkat med tanke på att jag har två jobb, och blev tvåbarnspappa i november.
Framför allt är det väl motorbygget som inte gått så snabbt som jag velat. Men å andra sidan återstår bara det riktigt roliga nu, det vill säga slutmonteringen!
Så… Här är hela listan med aktiviteter under den höst, vinter och vår som gått:
- Bytt generator (den gamla om 60 ampere dog) till en kromad Proform-generator om 100 ampere. Även bytt bilbatteri.
- Ersatt trasig strömbrytare på växelspaken (den som bryter startströmmen om växelspaken inte befinner sig i parkering- eller neutralläge).
- Bytt oljetrycksgivare. Den gamla till Summitmätare jag hade var kalibrerad för just denna mätare. Så jag fick byta till Auto Meter-givaren för att mätaren skulle visa korrekt oljetryck.
- Flyttat tempgivare för vattentemperatur från ena topplocket till insuget. Nu används dessutom givaren som kom till mätaren, och inte den gamla som hörde till Summitmätare.
- Blästrat, pulverlackat och bytt till stålfälgar och navkapslar runt om. 15*7 gäller. Bak sitter nu BFGoodrich 255:or, fram 215.
- Lagat tutan som under semestern hängde sig. Det visade sig att kabeln som går upp till rattnavet hade fått isoleringen bortnött och jag fick löda om den.
- Vanlig service: Ny motorolja + filter!
- Slipat, svetsat och målat batterihyllan, som var väldigt rostig.
- Bytt genomslagsgummin fram.
- Kapat gängstången till luftfilterburken så att man kan ta av burken på två röda för att t.ex. snapsa bensin direkt i förgasaren.
- Lackat och installerat en saknad plastlist under grillen.
- Bytt främre kofångare.
- Bytt glas till parkeringsljus.
- Testmontering och balansering av nya motorn klar. Nu återstår slutmontering, inkörning och bänkning = det roligaste!
- Köpt SS-motorhuv och renoverat den. Innebär ny halvmatt svart färg (blå tidigare), ny huvlist och emblem, samt renoverade scoop.
- Slipat och fått nya oljetråget till nya motorn pulverlackat i en nyans (tidigare orange, numera röd) som bättre matchar nya motorn färg.
Lämna ett svar