Dags att byta bussningar va?

Nya är beställda, och det ska väl konstateras att det var hög tid…

Lite tråkigt är det att jag i vinter byter så många saker samtidigt mes en 7-8 månader lång paus i körandet. Kommer jag verkligen att känna skillnaden mellan gammal motor, trötta bussningar och bankrånarutväxling i relation till sportigare bakaxel, styva karosskuddar och lite mera alert spis?

Förmodligen. Men egentligen skulle man ju ha velat köra och få bytet gjort åt sig på en halvtimme eller så, för att sedan gasa på nytt. Och VERKLIGEN känna skillnaden mellan pest och prestanda…

Förresten behöver du inte sprätta isär karossen från subframen när du byter dina sex bussningar, eller hur många du nu har. Bytt istället en sida åt gången. Lossa de två bakre bussningsbultarna (dränk dem i WD40 eller motsvarande först, flera gången därtill!) cirka 1-2 centimeter och bytt en bussning åt gången. Kan göras med motor och allt på plats i bilen, och du slipper passa in subframe och kaross efteråt. Eller shimsa om framskärmarna.

2014-10-15-de-har-har-gjort-sitt

Share