2015-06-22-gjort-och-goras

Så. Dags att summera meksäsongen 2014/2015. Vad har gjorts? Och vad ska göras meksäsongen 2015/2016?!

Om vi börjar med hösten, vinter och våren som gick så tänkte jag först glädja mig åt att jag blev klar i tid.

I slutet av april var Novan “i princip klar” klar för körsäsong och enbart ett smärre missöde med en uppbrunnen växellådsvajer sköt upp premiären styvt en vecka.

Så här i efterhand kan konstateras att jag är mycket nöjd med motorn jag komponerat helt på egen hand och sedan skruvat ihop. Den levererar bra med skjuts och är en fröjd att köra.

Äntligen har jag en muskelbil!

Det är som jag precis skrev i ett blogginlägg också svinkul att Novan numera inte dras med några vibrationer i högre hastigheter och därtill äter upp potthål utan problem. Tidigare slamrade det till rejält i bilen på grund av att chassibussningarna var tvärslut efter 45 år på gatan…

Så vad har gjorts?!

Jo…

* Lådan är renoverad och stärkt lite grand. Ska utan vidare tåla 500 hästar. Har även ett milt shiftkit installerat. Rappa växlingar, men inte hårda.

* Har bytt den mögiga golvspaken som knappt fungerade. Nu går det att växla utan problem, och det är en lätt match att slå i ettan, tvåan och trean/D om man själv vill rycka i spaken.

* Nya karossbussningar, som sagt.

* Nyrenoverad bakaxel, med diffbroms och utväxling 3.55:1 (tidigare typ 2.56:1) Samt bitigare bakaxelkåpa med stöd  för överfallen.

* Lyft ur gamla motorn, och i den nya. Samma sak för växellåda och bakaxel. Så nu vet jag hur man gör det!

* Ny bussningar mellan bladfjäder och bakaxel.

* Annat smått och gott: nya slangar till styrservon, ny styrservo, ny kylare, ny kylarram, ny oljekylare till lådan, nytt tråg i aluminum till lådan, nytt batteri och inpassning av detta då nya kylaren är större än den gamla, och så vidare…

Det enda jag egentligen måste göra om är trågpackningen till lådan, alternativt packboxen på kamkåpan. Båda två, eller bara kamkåpan läcker olja. Inte kul alls, men samtidigt ingen kris heller. Det blir sedvanlig manöver och kolla oljan innan man startar. Och den handlingen sitter ju numera i ryggmärgen… Haha!

Vad ska då göras vintern 2015/2016? Om nu allt håller ihop fram till september/oktober vill säga…

Jo:

* Laga golvet i Novan. Någon tidigare ägare har använt apskit för att fästa en bit korrekt ekonomiplåt i baksätet på passagerarsidan. Typiskt amerikansk fullagning. Det blir att svetsa fast och rostskydda tills vidare.

* Detta passar utmärkt att göra eftersom jag ändå kommer att riva ur en hel del av inredningen då jag ska byta hela elsystemet på Novan. Har en komplett härva från American Autowire som ska in!

* Fixa oljeläckaget. Förmodligen blir det till att lyfta motorn igen, men det lär väl gå ännu snabbare än förra gången nu när man åtminste har lite rutin! Kan samtidigt passa på att ta ur lådan också och byta den där ventilationspluggen i plast som jag av misstag knäckte när jag återmonterade lådan… 😀

* Jag är nu inne på min andra framspoiler/airdam (kommer från första generationens Camaro). Även den är numera knäckt, något som inte tog många minuter på gatan eftersom eländet är gjort i stenhård, porös plast. Ska gjuta egen dito med en av de gamla som mall, detta i glasfiber. Billigare (den där @#%&£4 originalspoiler kostar ju nästan 1 000 spänn!) och förhoppningsvis bättre. Gissar att glasfiber åtminstone flexar någon millimeter innan den spricker…

Det var väl allt för detta år, tror jag. Ska förhoppningsvis även komma igång med Vespabygget också! Hittat inspiration!

Share