Ju mer du trimmar din bil, desto viktigare blir det att också hålla koll på oljetemperaturen i din automatlåda. Det gäller inte minst när du byter ut din turbin mot en med högre så kallad stall speed. Men samma sak gäller förstås också om du bogserar tunga släpp eller husvagn (i synnerhet i kuperad terräng), eller om du bestämmer dig för att dra ett par repor på en racingbana. Sådana aktiviteter tenderar att avsevärt höja oljetemperaturen i automatlådan.

När är det då dags att montera en extra oljekylare i jänkebilen? Well, vi kan börja med att konstatera att det finns två bra ställen att montera givaren till oljetempmätaren. Den kan endera sättas på utgående rör från lådan till oljekylaren eller i oljetråget. I den bästa av världar har du två oljetempmätare, en på varje plats.

Väljer du som jag att sätta givaren i oljetråget kan du börja med lite normal körning en dag då utomhustemperaturen inte är extrem åt något håll. Detta för att få en allmän känsla för automatlådans “normala” arbetstemperatur.

Sedan kan du utgå från följande temperaturer för oljan när den är i tråget (F = fahrenheit/C = celsius):

  1. 150 F/66 C: Detta är automatlådans minimumtemperatur. Ja, den får inte vara för låg, då smörjer oljan för dåligt.
  2. 175-200 F/80-93 C: Detta är automatlådan normala och idealiska temperatur!
  3. 275 F/135 C: Så här högt får temperaturen gå under korta tidsperioder, till exempel i en lång uppförsbacke när du bogserar/drar släp.
  4. 300 F/149 C: Når du den här temperaturen uppstår det skador på delarna i automatlådan. Oljan tappar sin smörjförmåga, packningar smälter, metaldelar förvrids av värmen och lamellerna i automatlådan börjar slira vilket bidrar med ännu mer värme…

Här har du en tabell som beskriver när det är dags för ett oljebyte beroende på vilken frekvent oljetemperatur som gäller (ju högre desto snabbare avlägsnas oljans smörjförmåga).

  1. 175 F/80 C: Byt olja efter 16 000 mil.
  2. 195 F/90 C: – ” – 8 000 mil.
  3. 215 F/102 C: – ” – 4 000 mil.
  4. 235 F/113 C: – ” – 2 000 mil.
  5. 255 F/124 C: – ” – 1 000 mil.
  6. 275 F/135 C: – ” – 500 mil.
  7. 295 F/146 C: – ” – 240 mil.
  8. 315 F/157 C: – ” – 120 mil.
  9. 335 F/168 C: – ” – 52 mil.
  10. 355 F/179 C: – ” – 25 mil.
  11. 375 F/190 C: – ” – 13 mil.

De sista temperaturerna kanske inte är så aktuella, snarast snudd på fåniga. Men tabellen illustrerar ändå vilka problem du står inför när du når högre oljetemperaturer…

th350_sprangskiss.jpg

Share