Den har varit på gång ett tag nu. Eller mer korrekt beskrivet: motorbyggaren Sonny Leonard offentliggjorde sina planer redan 2012. Men det är i skrivande stund i juli 2018 som V8:an i komplett form, nyckelfärdig, har börjats skeppas ut till kunder världen över.

V8:an det alla motorvolyms- och hästkraftsfanatiker med förkärlek till bigblock drömmer om. 1 005-kubikaren är ett monster.

Motorn är på 1 005,8 kubiktum för att vara exakt på decimalen, och går under smeknamnet “The Godfather”. 1 005,8 kubiktum ger nästan 16,5 liter i motorvolym, vilket är närmare sex liter mer än de vanligaste, största V8:orna man idag hittar i muskelbilar. De som är på 632 kubitktum.

Samtidigt går det att justera Sonnys monstermotor till bli snäll nog för gatan enligt Peter Thau, en motor- och bilbyggare från Danmark som investerade i 1005-kubikaren för ett tag sedan. “Den startar, har tomgång som och beter sig likt vilken motor som helst”, säger Peter. Han lägger till att skillnaden märks först när man fäller högerfoten. Och i ljudbilden. Gudfadern är 100 procent åskväder. Kompet är även det “gatvänligt”: 12.5:1.

2 100 hästar och 1 550 newtonmeter ger V8:ans ifrån sig som bäst vid 7 500 varv per minut… Och då N/A, naturally aspirated. Utan varken turbo eller kompressor. Eller lustgas.

Det ska tilläggas att Sonny Leonard tillverkat blocket och topparna helt själv. Ritningen är efter eget huvud, så att kalla motorn en traditionell bigblockare är lite missvisande.

Specifikationen kan den nyfikne frossa i hur länge som helst och återfinns på Sonny’s Racing Engines webbplats. Med det ska sägas att V8:an har kolvtoppar stora som pannkakor. Cylinderdiametern ligger på 5,22 tum, vilket ska jämföras med en CSB som ligger på 4 tum slätt. Drygt 13,2 cm att jämföra med 10,1 cm.

Prislappen? Nyckelfärdig redo att hinkas ner i motorrummet? Enligt Todd Hoerner som är säljchef på Sonny’s Racing Engines får du betala 109 000 idag, juli 2018. Det är 6 000 mindre än vad prislappen låg på för några år sedan.

Men vi pratar dollar, förstås. Så det är lite tidigt att hurra redan nu. Och hög tid att börja lägga undan pengar…

Share