nova_med_air_dam_fran_chevrolet_camaro_1969

Sedan någon månad tillbaka är det körsäsong. Hög tid att blicka tillbaka på vintern som gick, och vad jag lyckades utföra under meksäsongen!

  1. Bytt lås på bakluckan.
  2. Bytt generatorstag mot nytt, mindre och med fräscht krom.
  3. Borrat och henat motorblocket, samt fått nya kamaxellager monterade.
  4. Toppdeckat motorblocket.
  5. Bytt gammal sliten fläktrem mot ny.
  6. Installerat termostat och monterat nytt kromat termostathus då det gamla var skevt.
  7. Bytt övre kylarslang.
  8. Installerat kylarlock mot ny med termometer.
  9. Bytt inre dörrhandtag och fönstervevar fram mot nya med fräscht krom.
  10. Monterat ny fläktkåpa samt kromat övre kylarfäste.
  11. Beställt i princip samtliga delar till nya motorn.
  12. Identifierat bakaxeln (8.2, utväxling 2.55:1, ingen diff) bytt bakaxelkåpa mot kromad dito, och samtidigt bytt olja i bakaxeln.
  13. Införskaffat ny kylare.
  14. Införskaffat diff samt ny utväxling till bakaxeln.
  15. Uppgraderad arbetsbänk med stålplåtar. Nu lättare att hålla rent!
  16. Bytt ena ventilationsfönstrets kromade reglage (risigt krom) mot nytt dito.
  17. Bytt yttre bakspegel mot ny då det gamla kromet var lite dåligt.
  18. Bytt gaspedalgummi samt monterat på krom på pedalen.
  19. Bytt till kromat lock på huvudbromscylinders behållare.
  20. Installerat air dam/frontspoiler, hämtad från Chevrolet Camaro 1969.
  21. Byta kylarvatten (både block och kylare) samt spola rent kylsystem.
  22. Bytt bromsolja, luftat bromssystemet och bytt de bakre luftningsnipplarna.
  23. Bytt stötdämpare bak (numera gasdämpare).
  24. Testmonterat hälften av prylarna i short blocket, det vill säga den nya motorn.
  25. Förstärkt bakre bladfjädrar (monoleaf) med hjälpfjädrar.
  26. Bytt fläkt mot en lättare i samma dimension.
  27. Installerat inre dörrhandtag (alltså de man kan vila armen på, de saknades).
  28. Bytt ventilationsfönstret. Det gamla hade ett trasigt handtag som krävde en helt ny fönsterram.
  29. Slängt ut den kombinerade mätaren (oljetryck, vattentemp, varvräknare, volt) från Summit och installerat nya mätare från Auto Meter, inklusive automatlådans oljetemp. Voltmätaren flyttad till batteriet.

Det enda jag inte är riktigt nöjd med under meksäsongen är testmonteringen. Detta hade jag velat bli klar med innan körsäsongen startade så att jag hade kunnat lämna in delarna för balansering och därefter påbörja slutmonteringen under sommaren/semestern.

Jäjä. Man kan inte få allt. Och jag och sambon är ju fortfarande ett par… 😉

Share