Anders Andersson på Double A Custom är en fena på att meka. Det egna företaget har han drivit i över tolv år, och en hel del erfarenheter har gjorts under resans gång.

För ett tag sedan, när jag var i kontakt med honom, så hade jag en del spörsmål runt en gammal bils väghållning. Det resulterade i dessa tips. Mycket nöje!

Jag har en begagnad muskelbil från sent 60-tal. Vad kan jag göra med bilen för att förbättra väghållningen?

För att förbättra väghållning för en muskelbil från sent 60-tal så skulle jag välja som första steg att kolla över bilens originalchassi. Många av dessa gamla bilar är dåliga i bussningar, är glappa i styrning samt har dåliga däck. Att se till att ha friska grejer samt en korrekt hjulinställning ökar körglädjen något enormt.

Många av dessa bilar har också fått fel delar monterade under åren som gått. Det kan till exempel sitta fel jädrar/stötdämpare monterade. Delar som bytts utan att man kanske har kollat så noga vad det finns olika varianter.

Vissa bilar har också fått en annan drivlina utan att det exempelvis har monterats fjädrar och så vidare för den tyngre motorn.

Är allt detta ok men man känner att det inte räcker så kan man kan börja med bättre bussningar som starkare gummi/polyuretan, en sänkning av bilen, däck med lägre profil samt jobba lite med fjädring/stötdämpning. Enkla ingrepp som inte är så kostsamma men ändå ger en stor förbättring.

Till många bilar säljs kompletta förbättrade länkarmar med kraftigare bussningar för nästan samma pengar som en sats bussningar. Krängningshämmare saknas helt på vissa bilar medan andra har, men dessa kan uppgraderas till bättre.

Många av dessa muskelbilar har bladfjädrar bak som till exempel Camaro och alla Mopar-bilar. Bladfjädrar finns i olika utföranden och jobbar man även mycket med stötdämpare bak går det få en bra förbättring. Ska man upp på en tuffare nivå så önskas ofta justerbara fjäderben i bilens alla hörn. På den nivån så finns många olika lösningar för fram -och bakvagn som duktiga mekaniker provat fram. En modernare styrväxel är också att föredra.

Det säljs kompletta fram-/bakvagnar till flertalet populära muskelbilar från 60- och 70-tal. En framvagn kan man få komplett anpassad för sin typ av bil. Fjäderben, modern styrväxel, oljetråg som går fritt, rejäla bromsar och så vidare i ett komplett
paket. Chassiförstärkningar, typ subframe connectors, kan påverka väghållningen positivt. Allt beror dock på hur bilen används, och olika bilar har olika förutsättningar från start.

För de flesta som använder sin bil till vardags brukar det ofta räcka med bättre bussningar och stöt dämpare, sänkning, lägre profil på däck samt krängningshämmare och såklart inga delar som är slitna. Samt en korrekt hjulinställning…

Share