2016-01-22-motor-ur-igen-1

Så var det dags att plocka ur V8:an och granska vad som har hänt med packboxen i kamkåpan. Oljeläckaget – en droppe var fjärde sekund vid tomgång och en hel del mer vid full mutter – ser ut att komma därifrån. Kanske kan det vara det faktum att jag inte lade några droppar silikon i krysskilspåret på vevaxeln som bidrar till läckaget?

Samtidigt tänkte jag även passa på att byta oljetrågspackningen när jag ändå håller på. Den svettas lite väl mycket olja, tycker jag, och några vänner har sagt att Fel-pro tillverkar trevligt täta oljetrågspackningar.

Egentligen skulle jag väl kunna göra åtgärda packboxen med motorn på plats i Novan. Tricket att skruva in två skruvar i packboxkanten och sedan dra ut den med två polygriptänger har jag ju testat förr. Samtidigt kan jag glömma att byta oljetrågspackningen med V8:an på plats i Novan. Det är tajt mellan tråg och subframe. Alldeles för tajt.

Men motor ur blir det dessutom enklare att komma åt och göra ett bra jobb.

Bonus: Andra gången man plockar ur motorn går det definitivt snabbare än den första. Bra mekträning, helt enkelt. Gissar att den tredje kommer att gå ännu snabbare…

2016-01-22-motor-ur-igen-2

Share