Ibland har man lite tur också. En bekant hade precis köpt en cowl induction-huv till sin Nova 70:a, och stod i begrepp att göra sig av med sin gamla SS-huv. Till salu för 500 spänn!

“Ja tack, jag köper den” sade jag. Detta då min egen motorhuv någon gång i tiden fått sig en törn vilket resulterat i en liten men synlig buckla. De fejkade luftintagen som SS-huven har blev till en trevligt bonus, förstås.

Planen innan sommaren (luftintagen blir ett senare kapitel) är att matta ner den befintliga lacken och – tada – rolla motorhuven mattsvart. Blir det ok eller bättre så sparar jag en slant. Blir det för kackigt får jag göra om det.

När det gäller att rolla ska det enligt uppgifter från många olika håll gå att få till lacken på ett mycket snyggt sätt, men det kräver skumgummiroller, bra lackfärg, massor av våtslippapper och en stor portion tid och tålamod.

Jag tror för övrigt att det blank- och mattsvarta kommer att gifta sig fint. Dessutom är den air dam som jag sportar under kofångaren mattsvart, vilket gör att två fin linjer kommer att forma sig från denna air dam och upp över huvens kanter.

motorhuv

Share