Hm. Snart dags att återmontera hela den renoverade och preppade drivlinan. Inser plötsligt att det kommer att bli rätt tajt mellan subframen och bensinpumpen. Den nya mekaniska Edelbrockpumpen som är något mer högpresterande än den gamla bygger nämligen neråt någon extra cm.

Att pumpen definitivt inte kommer att få plats om anslutningarna sitter som de gör är i alla fall helt klart. Tur då att jag investerat i en bensinpump där den nedre delen kan vinklas om.

2015-01-05-nara-att-ga-pa-pumpen-1

Så här satt anslutningar ut innan jag vred dem moturs. Anslutningen för ingående bensin krockar med subframen. Inte bra.

2015-01-05-nara-att-ga-pa-pumpen-2

Amerikaner slår sig gärna för bröstet och säger att de är så duktiga på kvalité. Fortfarande – år 2014 – ser deras grejer ut så här. Fin gjutning, eller inte. Edelbrock skryter med att deras produkter “Made in USA”. Jag är inte imponerad.

2015-01-05-nara-att-ga-pa-pumpen-3

Pumppinnen (eller vad man ska kalla den?!) som ansluter mot stötstången som i sin tur ligger an mot kamaxeln, den ska du ha koll på om du tar isär bensinpumpen för att vinkla om anslutningarna. Tydligen ska den tryckas in när man drar åt skruvarna. Annars utsätts membranet inne i pumpen för onödiga påfrestningar vilket gör att pumpen kommer att gå sönder i förtid.

2015-01-05-nara-att-ga-pa-pumpen-4

Så här blev det. Nu pekar utgående anslutning mot förgasaren rakt framåt i färdriktningen medan ingående anslutning pekar snett framåt. Håll tummarna för att att jag slipper massera subframen medelst slägga…

Share