Klurade en stund över hur jag skulle plocka ner bakaxeln. Kom fram till att den skulle bli enklare att montera bort än växellådan, men samtidigt också att den knappast låter sig demonteras på tio röda. Den väger trots allt cirka 60 kilo och är sjukt otymplig.

Jag kom snart underfund med att MC-lyften än en gång förmodligen skulle visa sig vara en fantastisk vän i mekgaraget.

Mycket riktigt. Den är kunglig när det kommer till demontering och montering av bakaxlar och växellådor!

Således körde jag in MC-lyften under bakaxeln, demonterade stötdämparna, monterade bort bromsok och hängde upp dem med strajpes i avgassystemet, tog bort bromsskivorna och monterade av bladfjädrarna i de bakre hänkena (den övre skruven, inte den nedre som kräver att man plockar bort bensintanken för att få bort).

En timme senare och bakaxeln var bortmonterad. Just like that.

2014-11-26-sa-demonterar-du-bakaxeln-1

Det du ser här är en klassisk låsmutter. Den har ett antal kapade spår i sig, och varje del är lite lätt vinklad inåt för låsande effekt. Kan återanvändas om muttern fortfarande greppar bra och låser. Om du inte återanvänder så kan du använda en nylock- eller tuflokmutter. Enligt fästelementsexperna på Mattssons, vill säga…

2014-11-26-sa-demonterar-du-bakaxeln-2

När du ska lossa den övre låsmuttern kommer du snart att inse att A) den sitter som i berget och du kan inte använda ett längre spärrskaft för fetare moment för denna får inte plats mellan tank och hänke, samt att B) blädfjädern gör sitt jobb. Den fjädrar mycket effektivt emot när du applicerar lite gummiklubba på blocknyckeln. Detta löser man genom att bjuda bladfjädern på lite motstånd: sätt en blocknyckel enligt fotografiet ovan och du gör situationen lite stummare!

Share