Förmodligen hade jag nog kunnat köra kolvringarna som de var. I alla fall de åtta översta. Alla kolvringar hade kolvringsgap som översteg det minimum om 0.010 tum som Speed-Pro (kolvtillverkaren) angivit och även den rekommendation om 0.016 tum till 0.018 tum från samma kolvfabrikant (för en street/strip-motor utan gas, turbo eller kompressor).

Eller ja, vissa kolvringar låg på 0.018 tum, andra på 0.020 tum.

Förmodligen är dock inget ord vars innebörd jag går igång på.

Å vem vill inte ha möjlighet att åtminstone skjuta lite gas utan att plocka isär motorn och slipa om kolvringsgapen. För lustgas på gata anger Speed-Pro att kolvringsgapen ska ligga på 0.020 till 0.022 tum. Dessutom kör jag hellre lite för stora gap än lite för små. Det kan bli så dyrt då…

Kolvringsgapen på de sekundära ringarna var lite trängre. Det allra minsta mätte 0.014 tum. Dagens teorier och trender säger att gapet på tvåan ska vara större (enligt Speed-Pro så mycket som 0.024 till 0.026 tum för gas på gata) än gapet på ettan. För en “naturally aspirated engine” ska kolvringsgapen vara 0.020 till 0.024 tum.

Det blev till att slipa sig lite grand.

Kan för övrigt meddela att det kan vara bra att ganska snabbt skaffa sig en uppfattning om hur mycket material som avlägsnas med X antal varv på kolvslipsveven. Så du inte tar bort för mycket ELLER för lite.

2013-12-11-sa-var-kolvringarna-inslipade

Share