För någon månad sedan monterade jag in nya mätare från Autometer i Novan. Det mesta gick som en dans trots att jag aldrig tidigare mekat någon bilel. Förmodligen har det att göra med att det mesta är tämligen lätt att fatta när det kommer till en bil från 1970…

Hur som helst så fick jag emellertid inte oljetrycksmätaren att lira som den skulle. Ganska snabbt insåg jag att 80 psi i oljetryck i en varm Chevrolet small block knappast kan överensstämma med sanningen. Hade jag fixat mig något jordfel någonstans? Var det fel på mätaren? Givaren trasig? Vad hade gått fel, oljetrycket borde ligga på hälften av 80 psi, förmodligen lägre. Och den gamla regeln om ~10 psi per 1000 rpm borde ju gälla.

Icke.

Efter en stunds funderande – med den gnagande känslan av att detta borde fixas eftersom oljetryck är en rätt viktig grej – kom jag på det. Eureka!

Givetvis kan det ju faktiskt vara så att olika mätare har olika givare, som är kalibrerade efter respektive mätare.

Således skruvade jag bort oljetrycksgivaren (se bild nedan) och insåg problemet…

Nu har jag ett oljetryck som verkar mer rimligt… 🙂

oljetrycksgivare

Share