2014-10-08-supertajt-styrsnacka

Äger du en gammal GM-bil och har en ratt som glappar? Som innebär att du börjar svänga med ratten bara för att konstatera att det dröjer flera sekunder innan bilens framhjul hänger med. Har du helt enkelt en glapp styrsnäcka?

I så fall är det lockande att konvertera från styrsnäcka till kuggstång.

Det är bara det att en sådan konvertering kan kosta en hel del pengar på grund av olika orsaker. Och ett byte är dessutom förenat med en hel del arbete.

Dessutom är det intressant att veta att en hel del av de “färdiga kit” som säljs i USA är direkt dåliga, enligt en del av de som testat denna konverteringsväg.

Den som till exempel äger en Chevrolet Camaro 1967-1969 eller en Chevrolet Nova 1968-1972 har dock tur. Ett billigt sätt att få bättre känsla i styrningen är att ta en styrsnäcka från Chevrolet Camaro IROC Z mellan åren 1985-1987. Den passar rakt av, och brukar kunna hittas på en bilskrot nära dig för det heltrevliga priser om cirka 1 000 kronor.

Känner du dig lite rikare kan du köpa en helt ny snäcka från Tom Lee eller Detroit Speed (600-snäcka) för cirka 450 dollar.

Enligt flera som gjort detta så blir det en stor förbättring. Snäckan är dock lite, lite trögare än original, men det är samtidigt lite sportigare.

Värt att notera att det förmodligen inte bara är Camaro- och Nova-ägare som kan göra detta byte. Alla jänkebilar använder samma farbrikat (Saginaw), så en snäcka från JEEP kan till exempel passa på en Chevelle, och så vidare. Det man enligt uppgift bör kolla om allt väl passar är att rattutslaget stämmer med det du har från början.

Vill du veta mer om hur man kan gå tillväga och vad som gäller så finns det mycket att läsa i forumen hos Team Camaro och Steve’s
Nova Site.

Share