Det finns en sida av kolven (cirka 90 grader av kolvkjolen) som alltid nöter mer på cylinderväggen än de andra 270 graderna. Denna sida kallas för “Piston’s major thrust side” (sök på internet för mer information).

Det är främst denna sida som behöver en lämpligt stor kontaktyta för att fördela krafterna över olja och cylindervägg. Den motsatta sidan – inte helt otippad kallad för “Piston’s minor thrust side” – kan således göras mindre. Det reducerar så väl kolvvikt som friktion.

Bingo. Fler varv per minut och mindre slitage!

Det här har den inte helt okända kolvtillverkaren JE Pistons tagit fasta på och således plockat fram kolvar med asymetriska kolvkjolar där den delen av kolvkjolen som befinner sig mot “Piston’s major thrust side” alltså är avsevärt större än den andra (se bild).

Med de här kolvarna vänder sig JE Pistons till de som äger, trimmar och kör motorer på gata och i race och där det står GM instansat i blocket (och ännu mer specifikt GM LS-block). För europeiska högvarvsmotor har JE Pistons kunnat erbjuda dessa kolvar ett tag.

Nu väntar vi med spänning på JE-kolvar anpassade för lite äldre GM-, Mopar- och Ford-motorer.2013-10-18-trimmad-kolvkjol-bild-1 2013-10-18-trimmad-kolvkjol-bild-2

Share