Jaha. Hela drivlinan var installerad. Tänkte att det bara var lite eljobb kvar. Installera två kylare, en för lådan och en för motorn. Fixa med styrservopumpen. Trixa med vajrar till kickdown på lådan samt förgasaren. Typ. Call it a day, så…

Nänä. För det första så inser jag att det inte är någon bra idé att placera MSD-boxen i motorrummet. Den bästa platsen för detta är trots att vid värmepaketet. Men då boxen ska sitta på stötdämpande gummisocklar och grenrören befinner sig strax nedanför får jag tänka om.

Blir placering i kupén och handskfacket istället.

Så var det kylaren till motorn då.

Den köpte jag så tidigt som 2011, och kylaren har sedan stått i kartong hemma i förrådet.

Väl på plats i “the radiator support” eller kylarramen som den kanske heter på svenska så inser jag att den nya kylaren förvisso får plats men att den är lite högre och avsevärt mycket bredare än den gamla.

Så bred att expansionskärlet på vänster sida och bilbatteriet till höger inte längre får plats som det är möblerat i motorrummet just nu.

Jaja. Expansionskärlet är väl en smal sak att lösa.

Bilbatteriet är väl ingen biggie det heller, men jag hade tänkt flytta bak det till bagageluckan först nästa meksäsong när jag ändå ska byta hela elsystemet.

Nu får jag hitta en annan, temporär lösning så länge. Typ mindre batteri och batterihylla. Vill ju bara vrida om nyckeln och åka ut på ett shakedown-test!

2015-03-04-alltid-nagot-kvar-att-fixa-1

Får nog tälja lite på bussningen så den får plats under kylarens svetsfog

2015-03-04-alltid-nagot-kvar-att-fixa-2

Här ser det ok ut. Tror jag. Om det går att stänga motorhuven?! 😀

Share