kolv_i_cylinder

Som jag rapporterat tidigare här på bloggen så är bladmått inte ett bra sätt att mäta kolvspel. Tyvärr är det just det sättet som Patrik Tell lär ut i instruktionsfilmen “Bygg en V8 med topprestanda”. Lite dumt kan tyckas.

Jaja. Efter att ha köpt en cylindermätare (cylinder bore gauge även kallad) och en mikrometer inom rätt mätområde (100-125 mm) var det så dags att mäta kolvspel. Eller piston to bore-clearance som de säger på engelska. Värt att notera är att alla 8 kolvar mäter exakt 102.6 mm/4.03937 tum mätta på rätt ställe på kolven med korrekt kalibrerad mikrometer.

Efter att ha gjort om mätningarna ett flertal gånger – enligt principet “measure twice, cut once” – kom jag fram till följande kolvspel:

  • Cylinder 1: 0.04-0.05 mm
  • Cylinder 2: 0.03-0.04 mm
  • Cylinder 3: 0.02-0.03 mm
  • Cylinder 4: 0.01-0.02 mm
  • Cylinder 5: 0.03-0.04 mm
  • Cylinder 6: 0.01-0.02 mm
  • Cylinder 7: 0.03-0.04 mm
  • Cylinder 8: 0.04 mm

Då jag har alla specifikationer i tum så blir det till att översätta från mm:

  • 0.01 mm = 0.00039 tum
  • 0.02 mm = 0.00078 tum
  • 0.03 mm = 0.00110 tum
  • 0.04 mm = 0.00157 tum
  • 0.05 mm = 0.00196 tum

Här kan det först konstateras att när jag mätte kolvspelet med bladmått så hamnade det i samtliga fall på måtten ovan plus 0.02 mm. Det vill säga rejält missvissande, och mitt fall kritiskt för tre cylindrar.

Vidare kan det sägas att eftersom jag använder Hypereutectic-kolvar som inte sväller särskilt mycket av värmeutvecklingen så är det bra med tajt kolvspel. Tillverkaren anger dock ett minimum om 0.0010 tum i kolvspel vilket gör att jag vackert får ta motorblocket under armen och knata till motorrenoveraren ytterligare en gång för lite hening av cylinder 3, 4 och 6. Detta innan slutmonteringen.

Jaja. Det hade kunnat vara värre. Svårt att göra något åt för stora kolvspel, liksom.

Slutligen. Patrik Tell lär även ut att man ska mäta lagerspel med plastigage (vaxtråd). Även det är ett rätt trubbigt sätt att mäta, och även här kan man använda indikatorklocka och mikrometer. I mitt fall bör dock plastigage vara tillräckligt korrekt då jag använder mestadels nya prylar, och inte bygger motor till en top fuel dragster. Men det kan vara värt att fundera över alternativen i framtiden, och mikrometer plus cylindermätare istället för plastigage kan även vara ett värdefullt tips för dig.

Share