Vad gör man om man har en gammal styrservo med tillhörande behållare som är sjukt fult lackad? Blåser av den med blästern, förstås. Sedan är det bara att spreja på några lager klarlack (om man vill att behållaren ska följa motorns övriga finish). Styrservon sitter ju så skyddat till – plus att bilen bara körs om vår, sommar och höst – att man knappast behöver fixa till världens mest täta lack. Värmen från motorn lär avlägsna en hel del fukt, och den lilla oljedimma som alltid omger en V8 oavsett hur tät spisen än är, lär ju bilda en skyddande hinna ovanpå…

För övrigt noterade jag – när jag velade om jag skulle köpa ny behållare och pump alternativt behålla de gamla grejerna – att det finns minst två alternativ när det kommer till så kallade “Saginaw power steering pumps” som de heter på engelska. Dels en där remskivan sitter fastsvetsad eller -bultad på pumpaxeln och en som pressas av och på och där en krysskil används. Kan vara bra att veta.

2015-01-09-battre-blastra-an-kopa-nytt

Share