Rullade in under Novan häromdagen för lite bakaxelunderhåll. Det var samtidigt hög tid att identifera eventuella svaga länkar i drivlinan inför det fortsatta V8-bygget, och jag kände att det fanns en hel del att ta reda på beträffande bakaxeln. Ja, mer än att det är en 10-bultad historia.

Jag blev väl varken förvånad eller glad över “fyndet”: 8.2-axel utan diffbroms. Standard på Nova runt den här tidsperioden, men också på Chevrolet Camaro 1967 till 1969. Tyvärr är inte 8.2-axeln den mest spännande och tåliga slutväxeln i historien.

Efter lite rådfrågande på det eminenta forumet Steve’s Nova Site visar det sig dock att 8.2-axeln inte alls är värdelös. Tvärtom. Den tål faktiskt duktigt med smisk. Vi pratar inte om att installera en transbrake, eller manuell låda plus slicks och sedan tokrace på strippen, 402 meter som i sin tur är preppad med däcksklister. Eller våldande av typen “Dump the clutch and high rpm launch”.

Men vi pratar om en axel som lätt tål automatlåda, dryga 400 häst (innan konverter och låda dessutom!), gatkörning och radialer. Komplett med däckspinn på torr asfallt och rödljusdueller. Det finns faktiskt flera på Steve’s Nova Site som påstår sig stressa sina 8.2-bakaxlar med mer än500 häst, feta Hoosier-däck och hjullyft.

Passade även på att snacka med Stig på Stigs Axle and Parts för att stämma av om bakaxeln verkligen kan hålla. Att 8.2-axeln faktiskt tål spö. Jodå, även Stig (bilsveriges trevligaste tillika mest kommunikativa person) meddelade att min bakaxel kommer att överleva min drivlinekonfiguration utan problem, vilket lugnar mig. Dessutom kommer jag att bygga om bakaxeln med helt fräscha delar. Vad sägs om ny diffbroms från Eaton samt ny utväxling på 3.55:1 plus nya lager, packningar, klämhylsa (naturligtvis), bultar och så vidare från Richmond Gear. Kommer att bli fint!

Synd bara att motorbygget helt plötsligt blir ett antal tusenlappar dyrare. Igen (minns den nya kylaren). Grr. Det var någon som sade att ett motorbygge aldrig stannar på den summa pengar man har tänkt sig. Nu vet jag vad de menar.

eaton-diff.jpg

Share