Om det känns skönt att äntligen vara igång med motorbygget igen? Skoja inte!
Tämligen omgående uppstår dock och som vanligt ett gäng frågeställningar. 🙂 Som den om kolvspel, eller “Piston to bore clearance” som det så fint heter på engelska. Då jag inte (som jag nu lärt mig den långa och hårda vägen) lämnade in kolvar, kolvringar och motorblock vid borrning/hening står jag med en del fenomen och frågetecken runt kolvspel. Till exempel hur man mäter kolvspelet på ett korrekt sätt och skillnaden i värmeutvidgning mellan vanliga, gjutna standardkolvar och hypereutectic-kolvar.
Jag ber om att få återkomma i ämnet. Jepp, det blir en utmanande och rolig meksäsong!
2012-10-11 kl. 11:33
Kul! Själv har jag redan hunnit byta ratt och framfjädrar. Vad är det som ser ut som en liten burk rödfärg mitt i kartongen? Monteringspasta? Tomatsås för ökad ketchupeffekt?
2012-10-11 kl. 13:43
Härligt! Krångligt byta framfjädrar? Man använder väl fjäderspännare där va?!
Vad ska du göra resten av säsongen då?
Ja, det är monteringspasta. Eller assembly lube som det heter på utrikiska.
2012-10-12 kl. 09:52
Jepp, två biffiga spännare av “tvingtyp”. Kändes ändå lite nervigt, för det är STORA krafter inblandade…
Nu står förgasarbyte och installation av visarinstrument på tur.
2012-10-18 kl. 10:11
Vad kul. Va de en 350 du skulle bygga på? Ska ställa in min Nova nu till helgen troligtvis. Och om allt går som det är tänkt så ska motorn ut och genomgå en grundlig renovering, så man har lite vintermek att se fram emot:)
2012-10-19 kl. 09:13
357 för att vara mer exakt. 😉
Du hade väl en bb i din Nova va? Spännande vinter du har att se fram emot!
2012-10-20 kl. 01:50
Okej. Ja, en 454 är det jag har. Ja den blir nog lika spännande som din 🙂
2012-10-20 kl. 21:45
454… Det är galet mycket motor för en Nova. 😀
2012-10-22 kl. 09:14
Hehe, precis lagom motor till den lille bilen 😀
2012-10-22 kl. 11:22
Haha. 😀
Skapligt tajt i motorrummet va. Redan med en CSB är det trångt beträffande headers etc….
2012-10-24 kl. 09:20
Ja de är trångt mellan headers och styrstång. Vid fullgas och ett visst rattutslag så låser rattstången sig, något som jag måste åtgärda i vinter. Annars tycker jag det är väldigt gott om plats i resten av motorrummet.