Då var kolvar och kolvringar införskaffade. Motorrenoverarens rekommendationer fick avgöra valet av dessa motordelar. Så här i efterhand har jag mina funderingar om det var smart, men jag får väl lita på att Stefan Nigell vet vad han pysslar med.

Kolvarna är av märket Sealed Power Speed Pro, och är högkompressionskolvar. De har en liten dome (0.125 tum hög och 3,5 kubikcentimeter i volym) vars kanter kräver lite gradning innan montering. Angående kompressionen ska kolvarna ge (vid 0.025 deck clearance) 11.62 i komp med topp om förbränningsrum på 58cc, 10.77 vid 64cc, 10.27 vid 68cc, 9.82 vid 72cc och slutligen 9.42 vid 76cc. Med andra ord lutar det åt toppar om minst 68cc.

Vidare tycker motorrenoveraren att molyringar är överkurs för en motor som inte överstiger 500 hästar. Vanliga gjutjärnsringar fungerar tydligen jättebra, enligt Stefan. Dessa sätter sig dessutom toksnabbt i cylinderloppen, oftast redan innan motorns första inkörningsperiod om cirka en halvtimme är över. Molyringar kan ta upp till 1 000 kilometer innan de tätar ordentligt. Får väl helt enkelt riva motorn och byta ringar om den tappar kraft efter några tusen mil. Hoppas bara ringarna håller för effekten.

Nu återstår bara jobbet att välja delarna till resten av V8:an. Ett roligt jobb!

Share