När jag nyligen testmonterade kamaxeln och det var dags att skruva på kamdrevet noterade jag den här lilla anordningen på baksidan.
Har aldrig sett ett kamdrev med lösning tidigare, så jag var tvungen att ta reda på vad det är. Svar: Ett trycklager som går under namnet “Torrington thrust bearing”.
Enligt experter är det monterat på lite dyrare och lyxigare kamaxeldrev, och poängen är att det ska bespara kamaxeldrev så väl som motorblock från onödigt slitage. Dessutom ska det tillsammans med kamplugg och kamlåsplatta (cam lock plate) förhindra att kamaxeln börjar vandra horisontellt i blocket. Den risken gäller främst de som sportar mekaniska rullkammar, men det skadar ju aldrig att vara på den säkra sidan.
2012-03-15 kl. 11:08
Varje dag ett nytt lärospån. Detta axiallager, som vi maskinare säger, är det ett nållager?
2012-03-15 kl. 13:12
Ja, jag tror det.
Lager är för övrigt en vetenskap i sig, precis som fjädrar… 🙂 Skulle ha blivit ingenjör iaf, så jag hade kunnat hobbymeka mer effektivt!
2012-03-15 kl. 13:25
Du får kolla med Ulf Olofsson på Maskinelement! Han är tribologiguru, märkte jag när jag gjorde mitt exjobb som handlade om just axialrullager. Han vet säkert något om bra böcker i ämnet – jag har ett par stycken.
2012-03-15 kl. 14:05
Haha! Jag är faktiskt rätt bekant med Ulf! Jag har hjälpt honom två gånger med medieexponering beträffande forskning. Både vad gäller hans egen dito, och doktorander som han handlett.
Den första gången rörde det att bromsar släpper ut sjukt mycket hälsovådliga partiklar i luften, lätt att jämföra med dubbdäckens dito.
Den andra gången handlade det om att Ulf och hans kollegor kommit på en lösning med nedfallande löv och spårhalka.
Så… Jag kan absolut låna en bok eller två av honom. 🙂 Jag har för övrigt redan konsulterat honom vad gäller olja och smörjning. Hehe.
2012-03-16 kl. 13:28
På min tid kallade man det för en “pushbutton” och monterades på drevet. Du har rätt: det ÄR lyxigt!
2012-03-16 kl. 16:11
Det är inte en kamknapp du tänker på nu? Cam button? Eller?
Och du, din tid är inte ute riktigt än… 😉
2012-03-16 kl. 22:37
Jorå. Verkar finnas lite olika namn på den lilla snurran. Old school I guess. Förmodligen marginell effekt. Jenkins tog ut 680hp ur sin 331a -74 med en brytarfördelare från -62. Fast det känns alltid bra med speed-delar oavsett verkan – har jag rätt eller har jag rätt 😉
2012-03-16 kl. 23:26
Well, när man trycker plattan i mattan är det tryggt att veta att man dimensionerat för det… 🙂