Fick tillbaka motorblocket för några veckor sedan. Domen blev ju som bekant borrning 0.010 på grund av att några cylindrar var något ovala. Så nu är det 4.040 tum som gäller, och cylindrarna är henade med stenar om 400-grit. Det är precis lagom enligt motorrenoveraren för en halvstödig gatmotor om 400-450 hästar.
Nu är cylindrarna rengjorda och inoljade, och blocket väntar på att få sig en omgång silvertejpsmaskering och stålborste för att sedan målas om i vacker GM-orange motorfärg (typ samma nyans som Hugger-orange). Det ska bli trevligt höstpyssel!
2011-09-20 kl. 09:47
Kul!
Hening, är det sådan slipning som ger upphov till en kryssformad mikrostruktur (tänk lättring) på cylinderväggarna? Motsvarar 400-grit ett 400-slippapper?
Spontant tycker jag att det låter vettigare att måla motorn när den är monterad, men man kan säkert göra så här också.
2011-09-20 kl. 10:27
CJ: Ja, det är precis vad hening är. Om 400-stenar motsvarar 400-papper vet jag ej, men det låter rimligt.
Målning efter montering av short block då?! För när väl vattenpump, svänghjul och annat är monterat börjar det blir lite svårt att komma åt…
2011-09-20 kl. 12:04
När jag renoverade 350-motorn i min Malibu -64 sprutade jag också delarna var för sig i GM:s orangea motorfärg. Men när jag lyft i motorn såg det så blekt ut tyckte jag så jag hissade upp motorn och penslade den i Volvos mörkröda motorfärg istället. Det kändes ju som ett nerköp att använda volvofärg såklart, men jag tycker fortfarande att det blev bättre. Men det är ju bilens helhet som ska synka och det är betydligt fler som använder den orangea idag än förr. Kollar man gamla biltidningar har nästan alla använt volvofärg på 70-talet. Det är bara bilägaren som bestämmer vad som är rätt för just hans bil. Trenderna kommer och går inom bilhobbyn. Ett tag skulle gjutytan på blocket slipas ner så det blev slätt innan man målade. Så är det väl ingen som gör längre hoppas jag.
2011-09-20 kl. 15:03
Ibland ligger jag rätt efter med bloggandet… Jag kan meddela att jag ångrade mig, och har använt “typ” Volvo-röd jag med! 🙂 Klart mera drag i den, och VÄLDIGT kul att de gjorde det även på 70-talet. Helt klart ett val i min smak!
Mer om sliperi och motorblocksmålande senare i höst! Å tack för historielektionen Larsson!