Nu har jag bestämt mig. Äntligen. Det blir en stöddig 350, inte en maxad 383:a.

Kamaxel och toppar får Trick Flow leverera. Detta i form av ett sådant där paket där topparna kommer monterade och är anpassade för kamaxel vad gäller ventillyft, flöden och övrigt prestanda. Trick Flow utlovar 420 hästar, med det tror jag inte särskilt mycket på. Närmare 400 friska hästar ska jag dock komma upp i, när alla delar är finjusterade och avgassystemet är anpassat efter motorn.

I övrigt blir det smidd vevaxel (4140 krommolybdenstål), hypereutectic-kolvar och smidda vevstakar (max 500 hästar och 6 000 rpm) i 5140-stål. Ovanpå det ett av Edelbrocks dual plane-insug, Holley Street Avenger 670 cfm (räcker fint), olje- och bensinpump som flödar lite mer än standardpumparna och tändsystem från MSD med den gamla hederliga styrboxen 6AL i mitten. Självklart kommer jag att montera SFI-godkänd flexplatta och svängningsdämpare.

Gissar att det tagit mig bortåt 100 timmar att komma underfund med vad jag ska ha. Det har varit en del funderande runt single eller dual plane, mekanisk rullkam eller ej, etcetera. Men nu är i alla fall samtliga tunga och skrymmande delar beställda från Summit Racing. De lättare delarna, de kommer jag att köpa över disk när jag är i USA om några dagar. Mer om det inom kort i ett blogginlägg!

holley-forgasare.jpg

Share