Nu har jag bestämt mig. Äntligen. Det blir en stöddig 350, inte en maxad 383:a.
Kamaxel och toppar får Trick Flow leverera. Detta i form av ett sådant där paket där topparna kommer monterade och är anpassade för kamaxel vad gäller ventillyft, flöden och övrigt prestanda. Trick Flow utlovar 420 hästar, med det tror jag inte särskilt mycket på. Närmare 400 friska hästar ska jag dock komma upp i, när alla delar är finjusterade och avgassystemet är anpassat efter motorn.
I övrigt blir det smidd vevaxel (4140 krommolybdenstål), hypereutectic-kolvar och smidda vevstakar (max 500 hästar och 6 000 rpm) i 5140-stål. Ovanpå det ett av Edelbrocks dual plane-insug, Holley Street Avenger 670 cfm (räcker fint), olje- och bensinpump som flödar lite mer än standardpumparna och tändsystem från MSD med den gamla hederliga styrboxen 6AL i mitten. Självklart kommer jag att montera SFI-godkänd flexplatta och svängningsdämpare.
Gissar att det tagit mig bortåt 100 timmar att komma underfund med vad jag ska ha. Det har varit en del funderande runt single eller dual plane, mekanisk rullkam eller ej, etcetera. Men nu är i alla fall samtliga tunga och skrymmande delar beställda från Summit Racing. De lättare delarna, de kommer jag att köpa över disk när jag är i USA om några dagar. Mer om det inom kort i ett blogginlägg!
2011-09-29 kl. 08:43
Ja, då har du blivit en motorbyggare 😉
2011-09-29 kl. 09:00
Jepp! Klart spännande. V8:an lär dock inte vara färdigbyggd imorgon om vi säger så. Siktar på att vara färdig om 1 år och byta motor i Novan nästa vinter, 2012-2013.
2011-09-29 kl. 10:59
Men enligt specifikationen är den ju borrad till överdimension – det blir väl lite mer än 350?
Själv ruttnade jag rejält på att meka i går kväll. Skulle byta plats på ventilkåporna, lossade skruvarna från den ena och fick inte bort den från packningen. Blä. Snart säljer jag aset, jag vill ändå hellre ha en -69:a. Helst färdigrenoverad. Eller en fabriksny, men de är inte lika snygga.
2011-09-29 kl. 11:06
357:a (avrundat uppåt). MAGNUM! 😉
Någon som limmat packningarna eller? Brukar vara den lättaste saken i världen att lossa ventilkåporna.
Färdigrenoverad 69:a låter dyrt.
2011-09-29 kl. 13:00
Ja, synnerligen mystiskt. Enligt foton finns det inga styrpinnar som håller kåporna. Nu ville jag inte ta i för hårt eftersom jag inte hade några reservpackningar. Egentligen är det ingen nödvändig åtgärd, men i samband med att jag bygger om till sluten vevhusventilation vill jag att kåporna sitter rätt. Nu sitter oljelocket bak på höger kåpa, men original sitter det fram på vänster kåpa.
2011-09-29 kl. 14:31
Spelar ingen roll vilken sida oljepåfyllningen sitter. Rinner ner genom topparna oavsett sida.
Mina toppar har inte heller några styrpinnar, men jag köpte nya ventilkåpsskruvar (sådana där rejsiga som skvallrar om att man då och då river av dem för att ställa ventilerna), och då kan man använder en del av skruven som styrpinne. Något jag dock insåg efteråt, men ja ja.
Köp korkpackningar så kan du plocka av ventilkåporna av och på hur mycket du vill. Dock behöver dessa packningar bytas ofta.
Ventilkåporna sitter nog rätt om det inte läcker olja.
Iom sluten vevhusventilation: Leder du den ena slangen till förgasarfoten och den andra till luftfiltret då, eller?
2011-09-29 kl. 15:14
Det är korkpackningar, att döma av den lilla flärpen som sticker ut längst fram i skarven.
Nu sitter oljepåfyllningen (tätt lock) bak på höger kåpa och en breather fram på vänster kåpa. Original går en slang från bak-hålet på höger kåpa till luftfiltret. Fram på vänster kåpa sitter då oljelocket med PCV-ventil, från vilken en slang går till förgasarfoten. Besiktningen kräver f ö sluten vevhusventilation fr o m 1969 års modell. Så jag tänkte bygga en snygg, riktig ventilation istället för en hafsig besiktningslösning. Grejorna sitter ju där av (minst) en anledning…
Nu såg jag att Mustangs Unlimited säljer ventilköpspackningar för $10 och rätt billiga PCV-grejer av olika slag. Det blir nog en beställning därifrån.
2011-09-29 kl. 15:33
Kräver besiktningen sluten säger du? Ajfanken. Då lär jag ju få nedslag på det nästa år då. Kanske kastar på ett par besiktningskåpor då. Eller tejpar igen breathern/korkat till hålet.
Smart att bygga en permanent lösning.
2011-09-29 kl. 16:07
Vet inte “hur sluten” den behöver vara. Men jag hittade ett gammalt besiktningsprotokoll i handskfacket, där de hade slagit ned på just detta. Jag mailade den tidigare ägaren och frågade, och han sade att han bara hade lånat “världens fulaste plastlock med slang på” av en kompis inför ombesiktningen.
PCV ger dock längre oljebytesintervaller och fungerar inte som ett andra avgasrör som skitar ned motorrummet.
2011-09-29 kl. 16:13
Att breadern skitar ner är ju helt klar sant. Jösses vad man får feja! 😀
Skicka över några fotografier när det är färdigtbyggt, om du orkar. Nyfiken på hur det blir.