Härligt – då var 350-blocket inlämnat till Stefan Nigell! Inspektionen gick bra (fint block rent allmänt) men jag fick lite backning på inköpet då ett par av cylinderloppen som var något ovala (det blir borrning 0.040). Uppborrning en dimension har jag dock räknat med.
Stefan kör igång jobbet under veckan som kommer. Då kommer jag ta Noomi under armen och åka över till honom, dricka upp hans kaffe, snacka skit och tråka honom rent allmänt under tiden då han jobbar. Eller i alla fall åka och över kolla läget, kanske dumt att jävlas med den som fixa delar av min V8:a. 😉
För övrigt har jag även lagt upp en steg-för-steg-strategi. Mer om den senare!
Okonventionellt sätt att frakta motorer gissar jag… Men det fungerar. Dock funderar jag på ett strävare underlag än en träskiva med något glatt ytskikt (alternativt spännband) nästa gång. Det är lite väl spännande när ett motorblock om 50 kilo som börjar röra sig i sidled i svängarna när man sitter i en superlätt pluttbil.
Den här adressen och skylten har jag åkt förbi flera gånger och tog därmed förgivet att det är här Stefan Nigell håller till. Tydligen har han flyttat till nya lokaler en kilometer härifrån. Snopet.
Mamma Nigell tittade förbi sin son och grattade honom på hans födelsedag. Efter det så tråkade jag ut honom med si så där 1 000 frågor!
2011-09-03 kl. 16:59
Familjen Nigell är lite speciella, Ola Nigell tog hem den första Hemi-bilen till Sverige en coronet ’66, som kom hit redan 1967. Kördes på First go Anderstorp 1968, och denna originalbil sopade mattan med de flesta trim och busbyggen som dök upp där
2011-09-03 kl. 18:28
Coolt! Ja, familjen har varit i branschen ett tag.
Ola är väl pappa Nigell va?! Stefan har väl även en bror som jag förstått det.
Ja, Stefan är speciell. Lite splittrad, men också mycket kunnig och generös med dessa kunskaper. Det man ska tänka på är att man får stå på sig om man är av en annan åsikt än Stefan, samt att man får ta en rejäl kopp kaffe innan man åker till hans mekaniska verkstad. Så att man hänger med i svängarna! 🙂
Stefan äger för övrigt en sjukt snygg Ferrari 275 (om jag minns rätt, V12:a hade den iaf).