2014-01-17-csb-istallet-for-cbb

Jag har givetvis ingenting emot att låta ett big block från Chevrolet triumfera i motorrummet. Många kubiktum ger vrid och hästar, och det vill vi ha mer av. Gärna i form av en klassisk 454:a.

Men så var det ekonomi-, vikt- och utrymmesaspekterna. Några av anledningarna till att jag satsar på en CSB.

Big block är betydligt dyrare än small block. Hellre fler fordon än färre, är min melodi.

Utrymmet då. Det är inga problem att få ner en 396-454:a i en Novas motorrum. Men man bör exempelvis ha en plan för hur man ska lösa saker som headers och hur dessa ska dras. Den planen är oftast specialgjorda grenrör, vilket kostar extra.

Å så vikten… Skillnaden mellan Chevrolet small block och big block för motorer som är i originalskick ligger på cirka 50 kilo. 260 kilo för sb mot 310 kilo för bb.

Sedan kan ju 350:n göras lättare med hjälp av toppar, insug, vattenpump etcetera i aluminium, men det går ju att fixa även på en bb.

Men faktiskt kvarstår. Ett effektivt sätt att fixa sig bättre prestanda är att plocka bort vikt. Å även om du fräser bort onödigt gjutgods från blocket – ett klassiskt dragracingknep – så blir det i de allra flesta fall mer vikt med bb än sb.

Jepp. Jag kommer givetvis att vara nyskiten när vi ses vid rödljuset nästa gång!

Share