Här är tio fälgar som alla passar likt handen i handsken på ett amerikanskt vrålåk från sextio- och sjuttiotalet, oavsett om muskelbilen kommer från GM, Ford, Chrysler eller AMC.
Vilka har du haft monterade? Vilka modeller är dina favoriter samt varför? Saknas det några fälgar på listan?
Nu kör vi!
10) American Racing Torq Thrust
Inte de helblanka. Inte Torq Thrust II-modellen. De klassiska förstås, de med mattgrå fälgcentrum. Passar hur bra som helst på Mustang, Camaro och Coronet.
9) Rallye Wheels
Rallye- eller Rally-fälgar finns att tillgå till både GM- och Chrysler-muskelbilar. Ganska så ordinära stålfälgar där antalet hål är fler på Mopar-versionen. Med snobbring och kromade hjulbular/kapslar sitter de som en smäck på en potent muskelbil.
Slot mags är smeknamnet på alla fälgar med bönformade hål i sig, oavsett om de är gjorda av magnesium eller aluminium. Fälgtillverkarna är många, men coolast i klassen är förstås Ansen Sprint. Många gillar dock Wolfrace-fälgar med lite rakare hålkanter (mot fälgbanan). Hittar du några slot mags från svenska JP eller Cragar (Mag Master) – slå till!
7) Western Wheels Cyclone
Turbinfälg är ett lika slarvigt smeknamn på en fälg som slot mags – egentligen. Men rätt beskrivande… Bland tillverkarna återfinns American Racing med deras fälgmodell Hurricane och Western Wheels Cyclone-fälg. Finns i olika utföranden med många och få ribbor i olika bredd. Passar perfekt på Corvetter, till exempel. Köp nu, för de kommer att gå upp i värde.
Den här toksnygga fälgen finns till alla muskelbilar och deras respektive bultmönster. Passar perfekt på allt från Torino via Camaro till Challenger. Nytillverkade – från ett flertal olika företag och länder – , finns att tillgå, så väl som begagnade. Köp nu!
5) Centerline Auto Drag
Mer muskelbil än så här blir det inte. En Charger eller en Cougar blir alltid lite mera hårdrock med de här helgjutna fälgarna. Du har sett dem i Bonnevilles saltöken, och du har garanterat sett billiga kopior från Kina på grannens raggarbil.
Auto Drags något luftigare kusin. Lite pråligare, lite stiligare. Samma massiva intryck.
3) Weld Racing Draglite
Du har sett dem på strippen vid en miljon tillfällen, och på gatan lika många gånger… Odödliga!
2) Cragar S/S
Om Draglite är en av de mest klassiska muskelbilsfälgarna så blir Weld Racing ändå omkörda av Cragar och deras S/S-fälg. Så tidlösa, så snygga.
En kromad stjärna med fem uddar. En enkel design som aldrig går ur tiden och som passar perfekt på Ford Mustang och Torino, Chevrolet Camaro och Nova, Oldsmobile 442, Buick GS, Dodge Charger och Challenger, Plymouth Road Runner och GTX, AMC Javelin och AMX…
Bubblare: Kelsey Hayes Mag Star-1 är sorgligt bortglömda men ack så tuffa. Dessa fälgar vill vi alla se mer av! Det samma gäller Keystone Klassic…
2017-09-22 kl. 08:01
Fälg jag själv har: Magnum 500. Ej ett aktivt val, men de satt på bilen när jag köpte den och jag gillar dem. En favorit på Ford. Snygga, pressade plåtfälgar är överlag underskattade. På 70-talet fanns det ju snarlika på dussinbilar som VW 1303 och Opel Ascona! De var i och för sig silverlackade istället för kromade.
Favoriter genom åren: På mina äldre teckningar av muskelbilar återfinns ofta slot mags – då med korvhålen, guldtackehålen var nog ovanligare. Minns att jag gillade Cragar SS också, kanske för att den var så vanlig på muskelbilar. Men så fort jag sett American Racing Torq Thrust i en amerikansk tidning blev den en favorit – då, i början av 90-talet, var de ovanliga i Sverige. Skulle jag handla fälgar idag (oavsett bilmodell), skulle det nog bli sådana, kanske med annan centrumkåpa (märkesanpassad kanske?)
En fälg som saknas i din lista: Vanliga plåtisar, men feta!
2017-09-26 kl. 12:05
Svårt att skriva den ultimata listan gissar jag… Internet skulle nog inte räcka till… 😉 Men jag håller med dig!