Har du hittat ett par sköna gamla fälgar på ett swap meet? Fått dem av en polare, kanske?!
Perfekt!
Oftast får man sällan med muttrarna samtidigt.
Mindre perfekt.
För mig innebar detta lite utav ett bekymmer. Var sjutton hittar man hjulmuttrar till fyra redigt gamla slot mags av märket Wolfrace?!
Detta visade sig vara betydligt enklare än vad jag först hade trott. Hansen Racing har ett gäng genomgående hjulmuttrar i olika längd, men när jag först testade dem så gick de inte riktigt i hålet. Det var inte mycket som skiljde mutter från hål i storlek, men tillräckligt för att det inte ens skulle gå att vålda i dem.
Så jag satte upp en hjulmutter i svarven och applicerade lite smärgelduk på den.
“Plupp” sade det ganska omgående när hjulmuttern slank igenom och bottnade.
Det var då jag insåg att hålet var duktigt ärgad, och att en omgång med verktyget som man normalt använder för att hena en bromscylinder snabbt och effektiv gjorde hålen fina och släta.
Således behövdes ingen finputsning av hjulmuttrarna. De är i korrekt diameter från start. Bingo!
Glöm inte att se till att hjulmuttern (inklusive eventuell bricka) bottnar ovanför kanten mellan nav och fälg, inte nedanför den…
2016-12-22 kl. 16:13
Jag kan dra en anekdot, apropå hjulmuttrar/bultar, som en VW-bekant berättade:
Han var så noggrann att han rengjorde och putsade och smorde ordentligt upp både gängor och konorna (konerna?) i bultarna för att efter ett tag plötsligt upptäcka att han tappar ett hjul ute på E4:an, på enkelfilig 2+1 väg, mest pga för lite friktion i gängor/konor…
Väl trevligt att försöka få hjulet tillbaka med trafik “bakom ryggen”. 🙂
Så; återdra ofta, smörj/rengör lagom!
2016-12-26 kl. 20:31
Stabilt tips!
Sedan har väl ganska många bubblor fyra hjulbultar också?!
Hur som helst så ska man ju ha viss smörjning och sedan dra skruvförbandet till rätt sträckning. Vilket inte alla hobbymekare (mig inkluderat) har exakt koll på. Så… Efterdra/-kolla är en bra grej… Å lyssna lite. Hjulbultar brukar inte alltid lämna bilen helt obemärkt. 😀