2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-01

Efter en mycket lukrativ deal med Perssons Performance i Västerås (handla gärna av honom, vilket klippa!) styrde jag så kosan mot Lennart Widerdals gamla samling Chryslerdelar väster om Nyköping.

Baronen i Bettna kallades Lennart när han levde, och var mycket uppskattad handlare bland Moparfantaster. Tyvärr gick baronen ur tiden 2009 och efter detta är det hans änka Anne Marie som förvaltar kvarlåtenskapen och företaget Teredo.

Det som kvarstår idag är till större delen korrugerat skrot i olika former som få vill veta av. Det passar förstås en Volare-fantast som mig utmärkt. På ägorna runt det nerlagda mejeriet i Bettna står drivor med gamla sönderrostade vanar, men också en del andra Moparbilar. Tyvärr är det stora flertalet fordon parkerade på gräsmattor och är därmed konstant utsatta för fukt och syre.

Inuti lokalerna finns det fortfarande en del delar kvar, prylar i bättre skick. Men frågan är hur intresserade folk idag är för en stor mängd framvagnar till Dodge Diplomat, Chrysler LeBaron och Chrysler New Yorker från sent 70- och tidigt 80-tal, hur fint skick de än är i. En 318 med tillhörande 904 hittar jag på golvet. Prislappen? Närmare 20 000 för en drivlina som troligtvis fungerade när den plockades ur bilen. Hm.

Ute på ägorna hittar jag hur som helst det jag letar efter och blivit tipsad om. En Plymouth Volare kombi från 1977. Tyvärr visar sig bilen var i ett rätt så dåligt skick. Änkan vill gärna att jag köper hela bilen och fraktar bort den samtidigt. Prislappen ökar hela tiden, trots att antalet delar minskar (efter att ha gläntat på motorhuven kan konstateras att drivlinan bland annat består av en sexa som är allt annat än komplett).

Jag ledsnar någonstans i argumentationen när änkan vill ha femsiffriga belopp för kombin samtidigt som hon meddelar att hon egentligen inte vill sälja för hon har en Volare till som hon vill använda denna bil som donatorbil till. Det gamla försäljningknepet, minsann! Jahaja. Behåll bilen då.

Jag drar mig snabbt till minnes vad som sagts om Teredo bland Moparkännare. Att alla värdefulla delar för länge sedan är sålda, och att baronens argument för att få tillstånd från frun att samla på sig enorma mängder Moparprylar en gång i tiden var att dessa prylar och bilar var (och är) värda mycket pengar. Plus att värdet går upp dag för dag.

Detta stämmer förstås delvis, och jag förstår om änkan tagit fasta på detta. Samtidigt vill det väl till att man tar hand om delar då, har koll på vad man har och framför allt inte driva tesen in absurdum för till exempel bilar och bildelar som är iskalla på marknaden (och med stor sannolikhet kommer att vara det för evigt).

Jaja. Jag tackar för mig i höjd med att änkan säger att hon glömt nycklarna hemma till några av lokalerna, så vi kan tyvärr inte gå in och kolla på lite coola NOS-prylar till Volaren som hon har. Lätt sur konstaterar jag att det alltid är “kul” att åka närmare 30 mil en tidigt söndagsmorgon för absolut ingenting.

Det slår mig dock att jag har en bekant i byn, så jag åker hem till honom och fikar istället. Alltid något! Jag njuter förstås också av minnet av att ha besökt en bilkyrkogård. Sådana är faktiskt unika i dagens Sverige.

Väl hemma igen bestämmer jag för att:

  1. Beställa uppgifter från Transportstyrelsen över alla ägare av Aspen- och Volare-kombis från 1976 och 1977. Jag gissar att det finns några till ståendes i Sverige.
  2. Lägga upp bevakningar på en rad annonsforum på internet som automatiskt ligger och rapporterar när det dyker upp Aspen- och Volare-grejer.
  3. Helt enkelt egentillverka de prylar kan jag tänkas behöva i framtiden. För trots allt har jag ju fått tag på de viktigaste prylarna: Kofångare fram- och bak.

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-02

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-03

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-04

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-09

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-08

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-07

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-06

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-05

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-10

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-11

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-15

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-14

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-13

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-12

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-16

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-17

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-18

2016-11-28-baronen-i-bettna-bjod-pa-besvikelse-19

Share