Efter att ha monterat isär stötfångare från det som kallas ”bumber support”, det vill säga den solida balk i 3 mm stålplåt som sitter bakom stötfångaren, är jag för stunden ruskigt trött på rost. Särskilt den bakre stötfångarbalken är nämligen väldigt utsatt för saltblandad snömodd då den inte tycks vara det minsta rostskyddsbehandlad från fabrik.

Det har alltså blivit till att slipa ner varenda stötfångarbult med vinkelslipen, Orsakerna till det har varit flera. En av dem är att bultens fyrkantiga del, som har en låsande funktion i balken så att man kan vrida loss muttern, bara varit max 3-4 mm djup. De tycks vara av usel kvalitet på nyare jänkebilar, jämfört med äldre då samma avstånd är det dubbla. På två sekunder blankt rundar man alltså av hörnen, och skruven snurrar. Alternativt har balken varit grymt kexig och gått sönder direkt när jag försökt lossa stötfångarbulten. Jippi.

Nu är i alla fall det mesta isär, och stötfångarna rengjorda inför avkromningen. Detta i blästerskåpet som tar en halv stötfångare åt gången (man får klä in den andra delen med sopsäckar så att blästersanden inte rymmer).

Balkarna ska lämnas in på blästring för att sedan svetsas upp ordentligt, och därefter målas. Efter den behandlingen lär de hålla för evigt…

Många mekkamrater tycker att jag är för petig, balken syns ju ändå inte. Men här gör vi jobbet ordentligt eller inte alls. Jag sover nämligen bättre om natten då, när jag vet att jag gjort vad jag kan.

rostig-amerikansk-dynga-2

rostig-amerikansk-dynga-1

rostig-amerikansk-dynga-4

rostig-amerikansk-dynga-5