Nuvarande motor i Volaren är inget att hurra för. Förvisso en V8 som fungerar, men samtidigt en trött och smoggad 318 med oljeläckage.

Föregående ägare flaggade för detta (tydligen var oljan vid senaste bytet väldig äcklig), så ingen skada skedd. Priset på Volaren låg ju därtill i linje med detta faktum.

Jag har funderat ett tag och kommit fram till att en nyrenoverad snurra kan vara på sin plats. Jag får stoppa i en 360 om jag vill (Volare såldes nya 1977 med sådana), men nöjer mig tills vidare med en pigg och fräsch 318. Dels för ekonomins skull, dels för driftsäkerheten (börjar man trimma en bil vet alla var det slutar: mycket vill ha mer…).

Då Mikael på Perssons Performance var så otroligt lätt och bra att ha göra med när det kom till att fixa delar från en donatorbil bestämde jag mig för att köpa en beggad 318 från honom.

För 5 000 spänn blev jag precis alltså ägare till en V8 med ny kamdrivning, nytt tråg och ny oljesticka. Men genomgången oljepump, nytt oljefilter, nya stift, nya ventiltätningar och lika nya frost-/gjutpluggar. Inklusive packningar till insug, grenrör och så vidare.

Få väl anses vara ett ok pris.

Effekten är väl inte ryslig, men Micke meddelar att när han tittar i en av sina pärmar med motorhandlingar så ska 88:ans och 89:ans 318 från vanar ligga på cirka 175 hästar med TBI. Flyttar jag över insuget från min gamla 318 tillsammans med tvåportsförgasare bör jag alltså hamna däromkring, menar han.

Skulle jag sätta på ett fyrportsinsug med tillhörande förgasare på cirka 500-600 cfm så hävdar Micke att effekten bör närma sig 230 hästar.

Jag vet inget om detta, men det jag vet är att kommande motor kommer att lämna mer effekt än nuvarande. Allt annat är en omöjlighet med tanke på hur seg motorn som sitter i nu är…

En nyare 318, som mitt inköp är, har för övrigt rullkam. De är enligt Micke i princip outslitliga och dessutom jäkligt fina beträffande öppningstider. ”Funkar som en 340-kam kan man säga, om man kör med fyrportsförgasare till”, tillägger han.

Jaha… Så ägde man plötsligt fyra V8-motorer! 🙂