Tändstiftsbytena och undersökningen av V8:ans allmänna kondition har blivit en trist och seg historia.
Efter några timmars kämpande med ledbruten rygg och kramp i benen som det mest märkbara resultatet ger jag upp och åker till Clas Ohlson för att köpa företagets specialverktyg för just tändstiftsbyte. Det går liksom inte att komma åt stifthelvetena där de sitter och gömmer sig bakom åtta jävligt bråkiga headers som gör allt för att vara i vägen.
Hoppas Classes zündkerzenschlüssel fungerar bättre än 16-hylsa och 22:ans nyckel i en kombination som kräver en akrobats vighet.
Jaja. Jag kan i alla fall trösta mig med att de två tändstift jag hittills lyckats få ut ur motorblocket ser fina ut så när som på pyttelite sot. Ett tecken på att i alla fall två cylindrar av åtta förmodligen är i acceptabelt skick.
Alltid något. 😀
2008-12-30 kl. 23:24
Gott Nytt År!
2008-12-31 kl. 00:24
jag har aldrig förstått det där med att gömma stiften under grenrören, oftast gör man ju pill på motorn i samband med att den vart igång, dvs, provkörning, race, till verkstad whatever…
GM:s bigblock maskiner har iallfall trevligheten att ha stiften ovanför, men hos mopar tvärtom, småmotorerna är dom åtkomliga men på min 400″ kan jag bara se två #$$%**!! stift, resten får tass på känn.
2008-12-31 kl. 01:22
Sid: Gott nytt!
Mårten: Skönt att inte vara ensam… 😉
Jag kan förstå om delar som man mekar med var 25 000 mil sitter skitigt till, men tändstiften? Jee.