Tänka sig, en servicedetalj på Capricen som går att utföra på under fem minuter.
Att byta bränslefilter är extremt lätt. Bort med luftburken, fram med 12 och 26:ans nyckel och lossa de två muttrarna. Ut med hylsan som håller filtret på plats och se till att fjädern inne i röret inte slarvas bort. Ut med det gamla filtret och in med det nya, och vänd på demonteringsproceduren.
Inget bensinspill, inga krånglande eller svåråtkomliga gängor. Gött!
Det enda jag undrar över är om det i syfte att förhindra eventuellt bränsleläckage kan vara läge att applicera lite Loctite för att försegla den yttre muttern på bränsleröret?!
2009-07-02 kl. 07:53
Det var dags…..:-)
2009-07-03 kl. 10:41
Men 12 och 26?
2009-07-03 kl. 14:01
Var det svarta filtret också gult från början? Bra blogg, btw.
2009-07-05 kl. 19:19
Kampf: Soppafiltret har nog aldrig byts tidigare… 😉
Larsson: Tumsatsen låg hemma just då. Det blev finlir med mm-nycklar i stället.
CJ: Förmodligen. Och tack! 🙂
2009-07-19 kl. 22:39
Ah, se där en procedur som blivit lite jobbigare att göra i tvålisen. Där gäller det att krypa under vänster rambalk precis framför bakhjulet. Klämma åt en platsplutt och dra isär, för att sedan hälla ut lite soppa på golvet med tillhörande risk för eldsvåda.
Därefter ta bort den andra slangen (utgående eller vice versa), och sedan plocka fram nyckel 13.
Med visst bök skruva loss den självborrande skruven från ramen, ta bort filtret från hållaren, i med det nya.
Sedan försöka skruva fast hållaren i ramen, konstatera att ramen inte har samma storlek som förut utan mystiskt växt, varpå mutter och bult behövs.
Att få in bult från insidan av ramen går knappt via ett luftningshål ca.15cm längre bort.
Att sedan hålla i denna när muttern ska på, ja det är förjävla svårt.
Därefter säkra med ett antal varv med ståltråd, bara ifall om att.
Så, slutligen, vrida på nyckeln en tre gånger för att pumpa fram i ledningarna, och samtidigt fundera över hur tyst pumpen går när det inte ligger bensin och håller emot, för att därefter kontrollera om läckage har uppstått.
Nej, jag är inte alls avundsjuk och bitter 🙂
haha
2009-07-20 kl. 00:20
Lite jobbigare? Framstår ju som helt galet jobbigt! 😉
Tack ingenjörer på Chevrolet, för den smidiga lösningen.