2016-07-15-blastra-jarnet

“Dustless Blasting”, eller dammfri blästring på ren svenska, är en arbetsmetod som dykt upp i diskussioner med vänner några gånger under de senaste åren. Inte så konstigt kanske, då karossarbete är en av de viktigaste men också största arbetena på en bil. Samt både dyrt och jobbigt…

Principen är enkelt förklarat att ersätta vanligt blästersänd med vatten, rosthämmande medel (till exempel Holdtight 102) och något form av blästermedel. I detta specifika fall handlar det om glas.

För att få det att fungera krävs en speciellt framtagen blästringsutrustning, och en kompressor modell större. Men åtminstone det senare behövs ju alldeles oavsett blästringsform.

Företaget MMLJ:s “Dustless Blasting”-system är ett av flera varumärken som dykt upp på radarn i sammanhanget, kanske för att de listigt nog patenterat just namnet “Dustless Blasting”. MMLJ är dock inte ensamma på marknaden. Exempelvis Geo-Blaster tillverkar i princip ett identiskt blästersystem för att ta bort gammal lack, rost och karosspackel.

Anledningarna till varför man ska köra vått istället för torrt är flera om man får tro tillverkarna. Här är några av deras argument som kanske känns relevanta:

  • Damfritt då vattnet binder upp partiklar från så väl ytan man blästrar som från blästermedlet.
  • Billigare (i längden) då det går åt mindre blästermedel när man kör vått. Den initiala kostnaden är dock högre, om man ser till utrustningsinvesteringen.
  • Miljövänligare då blästermedlet, i alla fall i MMLJ:s fall, består av återvunna glasflaskor.
  • Snabbare då man ska kunna blästra en hel kaross under två timmar. Till skillnad från blästring med bikarbonat/soda är bilplåten därtill klar för lack direkt efteråt.
  • Enklare då få personer har tillgång till den blästerutrustning som krävs för att blästra en stor bilkaross. Då återstår alltså att slipa ner lack och rost på något fiffigt sätt. Å det tar en del hel tid i anspråk.
  • Mindre hälsovådligt då vanlig blästring kan bidra till Silikos, eller stendammlunga, om man inte använder andningsskydd. Dock skulle jag personligen bära mask även vid våtblästring.
  • Mindre risk för karossbucklor eftersom värmeutveckling och friktion minskar då vatten används.

Det enda smolket i bägaren är väl den prislapp som följer med utrustningen som behövs. Exempelvis kostar en blästermaskin från MMLJ en del stålars. Modellen DB150 går för cirka 4 000 dollar, och dubbelt så mycket kostar den vassare DB225. I USA alltså. Här tillkommer skatt, moms och frakt.

Till denna utrustning ska det sedan som sagt kopplas en kompressor som klarar av att flöda ett antal liter luft per minut, så vi pratar inte det billigaste Biltema har att erbjuda.

Alltså är en god idé att gå ihop ett gäng meksugna för inköp av blästringsutrustning. Å andra sidan lär blästern snabbt betala av sig om man tittar på den tid som går till att klossa ner en kaross. Man kommer förstås billigare undan om man införskaffar en oscillerande slipmaskin, men oavsett är tid som bekant pengar.

Tryter det ändå i kassan så finns det ytterligare en möjlighet. Ett flertal företag i Sverige har specialiserat sig på att hyra ut utrustningen, men också att utföra karossblästring som tjänst. Här är Google din bästa vän. Sök bara på “dammfri blästring” så får du råd.

Slutligen: Helt damm- och partikelfri blästring existerar förstås inte, alldeles oavsett vad olika tillverkare hävdar. Så använd skyddsmask.

Share